Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Skärpning, alla cyklister i Malmö – här kommer några tips från coachen

Skärpning, cyklister i Malmö!
Cykelrondellen i korsningen Kungsgatan–Kaptensgatan. Här vet få cyklister vilka regler som gäller. Ta bort rondellen och gör en vanlig korsning, föreslår Jörgen Ekdahl.Bild: Malena Henriksson
Nu är det snart åtta år sedan Fersens bro breddades för att göra plats åt en cykelbana. Tidigare var cyklisterna hänvisade till att cykla ute i körbanan tillsammans med bilar, lastbilar och bussar. Allt detta med livet som insats.
Jag själv var till stor del inblandad i detta projekt. Många mejl till gatukontoret samt några insändare i Sydsvenskan gjorde att vi cyklister i Malmö äntligen fick en cykelbana över Fersens bro. Denna ombyggnad kostade en hel del för Malmö stad. Men min ståndpunkt var hela tiden att kostnaden för en cyklist som blir allvarligt skadad eller kanske till och med avlider vid en kollision är högre.
Men döm om min förvåning när jag nästan dagligen ser cyklister ute i trafiken bland bilarna när de ska korsa Fersens bro.
Och här kommer mer: Cykling på gångbanor och trottoarer är något som har kommit mer och mer de senaste åren. Detta måste polisen ta tag i! Det är inte bara ett fåtal som står för detta ofog. Det är hundratals, jag kan nästan säga tusentals, som cyklar på gångbanorna varje dag. Unga som gamla, kvinnor som män, inflyttade som infödda Malmöbor. Detta måste få ett slut! ”Skärp er Malmöcyklister”.
Här kommer också några tips från coachen: Cykling i och vid cirkulationsplatser måste få enklare regler så att alla bilister och cyklister vet vad som gäller. Som det nu är ska bilisterna lämna cyklisterna företräde när de ska ut ur cirkulationsplatsen. Ta steget fullt ut i stället. Bilisterna ska alltid lämna cyklisterna företräde i och vid en cirkulationsplats. På så sätt får man också ned hastigheten för bilisterna. Det ska också sägas att många cyklar alldeles för fort inne i stan.
Cykelöverfarter över stora breda gator och vägar har det tjatats mycket om, som till exempel på Ystadvägen vid Friskis och svettis. Det är helt rätt att cyklister ska lämna bilisterna företräde här. Det är bra skyltat för oss cyklister, lämna företräde-skylten sitter där den ska. Överfarten på Kungsgatan över Exercisgatan är lite mer komplicerad. Ta även här steget fullt ut. Ska man korsa en gata/väg ska man som cyklist lämna bilisterna företräde. Själv korsar jag aldrig en gata utan att ha klart för mig att bilisten har uppfattat att jag är på gång att korsa gatan.
Malmös minsta cirkulationsplats, finns vid Kungsgatan–Kaptensgatan. Detta är en korsning/rondell endast för cyklister. Enligt min mening är det högerregeln som ska gälla här. Verkligheten är något helt annat! Först till kvarn, störst kör först, mest bråttom. Ja listan kan göras hur lång som helst. Vad göra? Ta bort rondellen och låt den vara en vanlig cykelkorsning.
Här kommer ännu mer:
Bort med alla fyrvägsstopp där en cykelbana går fram. Gatan där cykelbanan går ska ha företräde.
Bort med alla mopeder på Malmös cykelbanor. Framförallt inom staden. I utkanten av Malmö och på tillfartsvägarna till Malmö kan det vara okej, bara hastigheten anpassas.
Och det allra viktigaste: ljus, hjälm och väst är ett måste.
Jörgen Ekdahl
Läs också Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen