Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Viola Bao: Nuruddin Farah ritar om kartan

I kväll kommer den Nobelpristippade författaren Nuruddin Farah till Malmö. Viola Bao tecknar en bild av ett författarskap som skärskådar det patriarkala och politiska förtrycket.

Nuruddin Farah.Bild: Leif R Jansson / TT
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
I den somaliske författaren och dramatikern Nuruddin Farahs komplexa romaner vävs mytologin och magiska drömsekvenser samman med vardagsrealistiska redogörelser ur enskilda människors liv och större politiska skeenden. Sedan romandebuten 1970 med ”Adams revben” har Farah under knappt fem decennier etablerat sig som en av Östafrikas internationellt mest framträdande litterära röster, levt på fyra kontinenter och översatts till ett tjugotal språk. I Sverige introducerades han redan på 1980-talet med sin mest berömda roman, mästerverket ”Kartor” (1986). Den utgör tillsammans med uppföljarna ”Gåvor” (1993) och ”Hemligheter” (1998) den så kallade ”Blod i solen”-trilogin, som nu glädjande nog återutgivits på Modernista i tre enskilda, inbundna romanutgåvor.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen