Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

De ska bygga Lunds spårväg

Skanska Sverige AB blir entreprenören som får bygga spårvägen i Lund. Det har tekniska nämnden beslutat. Men kommunen kan hoppa av om kostnaderna blir högre än tidigare beräknat.

Visionsbild på spårvägen på SanktLaurentiigatan.Bild: Metro Arkitekter
Projektet är indelat i två faser. Under den första fasen ska Skanska tillsammans med Lunds kommun ta fram bland annat kostnadskalkyl och detaljerad projektplanering.
Efter den första fasen har kommunen fyra valmöjligheter:
* Gå vidare och låta entreprenören bygga spårvägen.
* Om kostnaderna är högre än tidigare beräknat – se om man kan ändra något och ta fram en justerad budget.
* Använda bygghandlingarna som tagits fram under första fasen och handla upp själva bygget genom en ny upphandling.
* Strunta i att bygga spårvägen överhuvudtaget.
Enligt Emma Berginger (MP), ordförande i tekniska nämnden, så var Skanska det företag som både krävde minst i omkostnadspåslag (vilket påverkar entreprenörens vinst) och fick högst poäng i bedömningen, där man bland annat kollar referenser på de personer som ska vara inblandade i projektet.
Det enda företag som lämnade in anbud förutom Skanska var NCC.
Spårvägen ska gå mellan Lund C och ESS på Brunnshög. Den kostar enligt de senaste beräkningarna 776 miljoner kronor att bygga, varav 30 miljoner kronor redan har lagts ner. Staten stöttar projektet med 298 miljoner kronor genom de så kallade stadsmiljöavtalen.
Bygget beräknas starta vid årsskiftet. Enligt planerna ska spårvägen vara färdigbyggd i slutet av 2018.
Tekniska nämnden beslutade också på onsdagskvällen vilka som ska få fem byggrätter på Brunnshög, i nära anslutning till spårvägen. Det blir K2A, Concent, DGV Kraft, och Slättö (två byggrätter).
Enligt kommunen har spårvägen höjt markpriserna i området väsentligt.
– För det första säger många av entreprenörerna att spårvägen var en förutsättning för att de överhuvudtaget skulle vilja vara med och tävla i den här markansvisningstävlingen. Sedan har vi också sett att markpriserna blir nästan det dubbla mot vad marken tidigare varit värderad till, säger Emma Berginger.
Gå till toppen