Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Mattias Oscarsson: Strandbråk och terrorhot i Cannes

Simon Vahlnes kortfilm ”Fight on a Swedish beach!!”, delvis filmad med en mobiltelefon, tävlar i Cannes.
Den 21 april ekade skotten i Cannes. En grupp maskerade män började skjuta på trappan till festivalpalatset. Militärpoliser besvarade elden och förde folk i säkerhet.
Det var – såklart – bara en övning. Men tydligt är att de franska myndigheterna är nervösa efter attentaten i Paris och Bryssel. Det är fler poliser än vanligt på gatorna, och Cannesfestivalens säkerhetsvakter gräver ovanligt djupt i journalisternas väskor i år (och fiskade – i mitt fall – upp en snusdosa med ett undrande ansiktsuttryck). De amerikanska filmtidningarna har stort uppslagna artklar om hotet, och varnar för taktiken att placera ut mindre bomber på stränderna, i exempelvis läskburkar. Ett mer logiskt terroristmål än Cannes är svårare att tänka sig: en vulgär parad av lyxkryssare, blingbling och all världens kändisar – och kring 4000 journalister på plats.
Det enda strandincident som jag har sett hittills här i Cannes är den i "Fight on a Swedish beach!!". Simon Vahlnes satiriska kortfilm utspelar sig i Varberg och bygger på en verklig incident. Ett gäng tonåringar tramsar runt och imiterar Hitler tills några vuxna ser rött, vilket leder till handgemäng. Överreagerar de, eller inte? På knappt femton minuter lyckas Vahlne sätta fingret på ömma punkter i samtidsdebatten, i en stil som mycket påminner om Ruben Östlund (Östlunds bolag Plattform har, för övrigt, producerat filmen). "Fight on a Swedish beach!!" är en av två svenska kortfilmer som tävlar i Cannes i år, den andra är "Madre" av Simón Mesa Soto, som skildrar en ung fattig flicka som hamnar i porrindustrin i Colombia.
Två kortfilmer i den officiella tävlingen är faktiskt ett utmärkt utfall för en pyttenation som Sverige. Det är ytterst sällan som svenska långfilmer blir uttagna till de officiella tävlingarna i Cannes, senast var det just Östlund – med "Turist", 2014.
Däremot är det bara att gratulera Danmark, vars enfants terribles Lars von Trier och Nicolas Winding Refn har klippkort till tävlingen om Guldpalmen. Den senare medverkar i år med skräckisen "The neon demon" i ett startfält med välbekanta regissörsnamn som bröderna Dardenne, Ken Loach och Asghar Farhadi. Vi får se vem som smäller högst.
Mer från Cannes:
* Cannesfestivalen pågår mellan den 11 och 23 maj. Årets jury leds av "Mad Max"-regissören George Miller, och består av Arnaud Desplechin, Kirsten Dunst, Valeria Gaolino, Mads Mikkelsen, László Nemes, Vanessa Paradis, Katayoun Shahabi och Donald Sutherland,
* Rumänerna surfar igen. I slutet av 00-talet var den rumänska nya vågen het, och Cristian Mungius "4 månader, 3 veckor och 2 dagar" vann Guldpalmen. Efter några års stiltje gör rumänerna comeback i år. Både Mungiu och Cristi Puiu ("Herr Lazarescus död") tävlar om Guldpalmen.
* 21 filmer i huvudtävlingen. Bara tre kvinnliga regissörer (Andrea Arnold, Maren Ade och Nicole Garcia). Sorgligt nog är det ovanligt många för Cannes
* Nätjättar på Croisetten. Förra året var Netflix-chefen Ted Sarandos i Cannes och blev hårt grillad av journalister och filmbossar på ett seminarium. Strömningsjättarna ses som ett hot av många i filmbranschen, men i år har festivalen öppnat armarna för flera filmer som producerats av Amazon, bland annat Woody Allens "Café Society".
* Vädret? Regnigt, mulet och kallare än i Skåne. Perfekt väder för bio.
Gå till toppen