Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Passagerare är villiga att betala för att slippa barn på flyget

Att bli störd av vrålande barn på flygningar engagerar. Men det finns saker att göra för att hantera situationen.

Ett otröstligt barn som bara bölar. En förälder som förtvivlat försöker tysta. En nyligen nedsnorad grannresenär som försöker bita ihop.
Nyligen hade tidningen en insändare om plågan av att flyga med skrikiga barn.
”Reser man med en charterarrangör så får man räkna med att det finns barn med och det gör de allra flesta. Vi får otroligt lite frågor om det”, säger Charlotte Hallencreutz på researrangören Ving.Bild: Lars Pehrson / SvD / TT
Och barn i flygplan kan vara svår materia att hantera. Men det kan också vara ganska mysigt. Lite beroende på hur man hanterar situationen.
– Reser man med en charterarrangör så får man räkna med att det finns barn med och det gör de allra flesta. Vi får otroligt lite frågor om det, säger Charlotte Hallencreutz på researrangören Ving.
Störst risk för störningar och ledsna barn är det i samband med start och landning och det tycker hon att man kan förstå.
– Då måste man ju sitta still men sedan brukar det vara ganska lugnt, säger hon.
Att skrikande barn kan uppfattas som störande kan hon förstå men tror ändå att de som har det allra jobbigast är föräldrarna som gör vad de kan för att få tyst på sina ungar.
– Det är säkert en ganska stor stress. Men vi har fantastisk personal på våra flyg som är vana och som faktiskt kan hjälpa till med tips och råd, säger hon.
Researrangören Ticket lät för några år sedan Novus undersöka intresset bland svenskar för barnfria zoner ombord på långflygningar. Hur störda blev resenärerna av barnskrik och ledsna barn? Resultatet blev att över hälften ville ha barnfria zoner på flygningar över sju timmar och var femte kunde till och med tänka sig att betala extra för det.
Året efter undersöktes vad som störde mest på flygningar rent generellt och då kom barn först på sjunde plats efter exempelvis fulla vuxna och stolsgrannar som buffar en i ryggen.
Skildringar av vrålande och störiga barn på flyg är dock inte svåra att hitta på internet. Otaliga är de bloggare som utgjuter sig över hemska resor de gjort.
"En gång när jag flög hade jag två riktiga skitungar framför mig. De skrek precis hela tiden. De bråkade med varandra, de kastade sig i sina säten och föräldrarna som satt på var sin ytterkant på den fyrsitsiga raden satt mest och glodde uppgivet åt var sitt håll.", skrev exempelvis Katrin Zytomierska 2012.
Annika Myhre är resebloggare och har skildrat våndan av att resa med ett struligt barn.
"Jag är beredd att ta tillbaka allt jag har sagt om hur enkelt det är att resa med barn! För att resa med ett skrikande barn, det är ingen rolig upplevelse. Det tycker varken medpassagerare eller en viss resebloggande mamma till ett visst skrikande barn.", skriver hon i ett inlägg på sin blogg resfredag.se.
På nätet finns också en rad tips för den som vill förbereda sin flygresa med små barn. Mycket handlar om att planera.
Berätta om vad som ska hända, se till att ha underhållning till hands (spel, böcker, filmer), bra lagom varma kläder, tala om vilka regler som gäller på flygplan, fundera igenom toalettbesöken.
En bra sak är att det går att boka vilka platser man ska ha i flygplanet. Inte så att bolagen har särskilda platser för barnfamiljer men det är ju alltid en fördel att sitta hela familjen tillsammans så man enkelt kan hjälpas åt med en kinkig unge.
Och går allt ändå på tok är det bara att härda ut. En flygresa är inte hur lång som helst. Eller gör som sajten resamedbarn.eu föreslår om inget annat funkar och stolsgrannarna börjar sura över din skrikiga unge:
"Tag med några extra par öronproppar och erbjud dessa om någon klagar."
Gå till toppen