Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Vellinge

En hel värld i skala ett till hundra

Treorna på Ängdala skolor gör ingenting halvdant. I sitt senaste skolprojekt har de gjort en skalenlig modell över hela skolgården med hjälp av drönarbilder.

Lovisa Svärdenborn är supernöjd med modellen, som hon och klasskamraterna i 3A och 3B på Ängdalaskolor har byggt tillsammans.Bild: Julius Viktorsson
Trolldeg och tändstickor. Flörtkulor och garn. Man blir lite sentimental över materialen som eleverna i Ängdalaskolors klass 3A och 3B har använt sig av för att bygga en (nästan) helt skalenlig modell över sin egen skolgård.
– Vi har gjort allt själva. Det är faktiskt inte så svårt att räkna ut skala, säger Malin Jervemyr, 10 år.
Projektet tog sin start för drygt två månader sedan. Både elever och pedagoger tycker att skolgården i sin nuvarande form lämnar en del att önska: På flera platser har till exempel gräset nötts bort och lämnat kala fläckar av grus, som snabbt förvandlas till lervälling när det regnar.
– Det är viktigt för barnen att det finns pedagogiska material utomhus som de kan leka med, så att de till exempel tränar upp sin motorik. Men det gör du inte i en lerpöl, säger Lotta Assarsson, klassföreståndare.
Bild: Julius Viktorsson
Sagt och gjort: Treorna funderade ut vad de själva saknade på skolgården och intervjuade de yngre barnen som leker på samma skolgård. De gjorde också studiebesök på andra skolor, bland andra Ljungenskolan och Stora Hammar.
Slutresultatet innehåller en linbana, en landhockeybana och förslaget att en av skogsdungarna ska huggas ner (!) och ersättas med färgglada stenar som man kan klättra på.
– Ingen leker i den dungen eftersom buskarna är så täta och det är lätt att riva sig, förklarar Casper Hansson, 10 år.
Stenarna ska målas i glada färger eftersom "man blir glad av färg". Men förslaget till den nya skolgården innehåller också ett förslag om fler cykelställ, att stubbar och rötter ska tas bort eftersom det är lätt att snubbla på dem och, naturligtvis, att grusplättarna ska täckas med gräs.
– Vi har försökt att ta med saker som passar alla och som gör hela skolan bättre, säger Lovisa Svärdenborn.
Bild: Julius Viktorsson
När modellen av skolgården, som är gjord i skala 1:100, skulle ritas upp fick eleverna hjälp av en förälder som tog bilder och filmade skolan från ovan med en drönare.
– Det var häftigt! säger Liam Suchalek.
Nu återstår att räkna ihop hur mycket ombyggnaden av skolgården kommer att kosta. Men någon större förändring lär inte ske på ett tag: Eleverna har redan skickat ett mejl till kommunen och frågat när det kan bli aktuellt att rusta upp skolgården.
– Men då svarade de att vår skolgård inte är med i deras "projektportfölj" just nu, säger Casper Hansson.
Lovisa Svärdenborn, 10 år och elev på Ängdalaskolor.
Gå till toppen