Annons

Annons

Filmfestivalen i Cannes

Tänk om Mads Mikkelsen faktiskt inte är en sur mansgris

Ann Heberlein.

Bild: Emil Langvad

Annons

I veckan lanserades ”a-märkt” under filmfestivalen i Cannes av den svenska initiativtagaren Ellen Tejle och Alice Bah Kuhnke. Märkningen är en form av konsumentupplysning, och föräras filmer som klarar Bechdel-testet. Bechdeltestet innebär, som bekant, att filmen a) innehåller minst två kvinnliga karaktärer med namn som b) talar med varandra c) om något annat än män. Det är Rättviseförmedlingen, Women in Film and Television samt fyra fristående biografer, Bio Rio, Roy, Spegeln och Röda Kvarn som ligger bakom märkningen, men vem som helst får använda den.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy