Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Satsningen på höghastighetståg

Kostnaderna för höghastighetstågen pressas

Färre stationer. Genare sträckning. Billigare tunnlar. Färre broar. Enklare bullerskydd. Effektivare hantering av byggmassor. Det har fått den beräknade slutnotan för höghastighetståg i Sverige att krympa med 70 miljarder, till under 250 miljarder kronor.

Ett franskt TGV-tåg rusar fram längs höghastighetsbanan mellan Paris och Lyon. I Sverige går planerna på snabbare snabbtåg ut på att höghastighetståg kan börja rulla i början av 2030-talet.

Bild: FABBRO LEVEQUE RECOURA

Annons

Under de senaste månaderna har den tänkta mångmiljardsatsningen på höghastighetståg blivit starkt ifrågasatt.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy