Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Design att ta med sig

Olivier Brückner, Väva. "Vårutställning 2016" visas på Malmö Live t o m 5/6. Industridesignskolan i Lunds utställning, "Degree Exhibition", visas i A-huset, Sölvegatan 24, 3-7/6.Bild: Olivier Brückner
”Tag din säng och gå.” Att min tanke direkt vandrar iväg till en av Jesus mest kända repliker (Johannes, 5:8) beror inte på att designhögskolornas examensutställningar i år specifikt avhandlar religion. Utan på att ett av de starkaste och mest representativa projekten är just en säng som är extra enkel att ta med sig. Då ingen simpel fällhistoria, utan en rätt ”normal”, estetiskt tilltalande möbel vars upphovsman, Olivier Brückner från Industridesignskolan i Lund, tänkt till extra kring allt som påverkar flyttbarheten. Att sängen kan tas isär utan verktyg, att den ryms i en minimal förpackning, att den väger lite. Medryckande är också hans beskrivning av bakgrunden. ”Som utbytesstudent har jag flyttat fyra gånger det senaste året till olika omöblerade rum.” Avgörande för idén var just detta att enkelt kunna flytta, men ändå få med sig något personligt. En möbel som gjort samma resa som han själv, som bidrar till känslan av ett hem.
Vad är egentligen industridesign idag? Frågan ställdes nyligen på Konstfack i Stockholm, där en hel eftermiddag ägnades åt publika presentationer av industridesignstudenternas projekt. Lika relevant är den när de skånska designhögskolorna nu visar studenternas examensprojekt, i år på Malmö Live.
Industridesign debuterade i Sverige på 1930-talet och har via karaktäristiskt formade Saab- och Volvobilar, Ericssontelefoner och tusentals nyttoting i plast signerade Carl-Arne Breger i Malmö – för att nämna några av de mest kända resultaten – betytt åtskilligt för bilden av god svensk design. Men när fabrikerna och de klassiska designerjobben försvunnit utomlands, vad är då industridesign?
Slående med årets skånska utställning är att där finns en sorts verklighetsbaserad konsekvens i svaren. Inte bara Brückners lättflyttade säng bottnar i en lätt igenkännbar samtida värld, osäker och präglad av ständiga förflyttningar. Samma berättelse återfinns bakom många projekt - ryggsäckar, räddningskit för naturkatastrofer, idéer kopplade till cykling, liksom till stadsbons ökade behov av naturen. Tillsammans pekar de på hur industri- och produktdesignerna nu söker sina sammanhang, ja uppfinner sina framtida jobb. Något som inte minst Industridesignskolans studenter lyckats med, främsta exemplet är förstås cykelhjälmen Hövding.
Viktig för tyngden i årets skånska examensutställning är också nytillskottet från Malmö högskola, första kullen av kandidater från ämnet arkitektur, visualisering, kommunikation. Så visuella är inte projekten precis, alla utgörs av rapporter i bok- eller häftesform. Men innehållsligt är de desto mer ögonöppnande. Ta Anna Bergmans undersökning av ”det säljande narrativet i byggd miljö” som sätter fingret på en mycket öm punkt. Nämligen hur mediebilden vi möter av arkitektur – reportagefoto, reklambilder och brandingstyrda visioner – styrs och inte stämmer med den levda verkligheten. Efterlängtat teoretiskt djup tillförs arkitekturens och designens ofta pragmatiska projekt.
Gå till toppen