Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

opinionSatsningen på höghastighetståg

Aktuella frågor: ”Företag och näringsliv planerar sin verksamhet utifrån marknader, inte landsgränser”

Återkommande tågkaos drabbar arbetspendlare och näringsliv hårt. Dagens stambanor från 1800-talet behöver kompletteras med höghastighetsbanor för 2000-talet. Det anser företrädare för tre svenska industriföretag och regionstyrelsens ordförande i Skåne, Henrik Fritzon (S).

Höghastighetståg som introducerades i Tyskland år 2000. Klimatnyttan med en utbyggd och upprustad järnväg är uppenbar, skriver artikelförfattarna.

Bild: MARKUS SCHREIBER

Annons

Frågan om Sverige ska bygga höghastighetsbanor eller inte har aldrig varit hetare. Trafikverket har presenterat bantade kostnadsberäkningar och räknar på alternativ. I höst lägger regeringen fram sin infrastrukturproposition, som påverkar förutsättningarna för framtida höghastighetsbanor.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy