Kultur

"Genom en clown kan du prata om olika saker"

Den ena kommer från Japan, den andra från Argentina. Nu jobbar de Malmöbaserade dansarna Rumiko Otsuka och Nidia Martinez Barbieri på ett gemensamt verk, där clownmimik införlivats i koreografin. Ikväll visar de ett utdrag på Dansstationen.

Nidia Martinez Barbieri och Rumiko Otsuka började jobba ihop i höstas.Bild: Emma Larsson
Rumiko Otsuka och Nidia Martinez Barbieri står på golvet i en studio på Danscentrum i Mazettihuset i Malmö. Iförda träningskläder övar de på den ännu titellösa duett som de började improvisera fram i höstas.
De rör sig ryckigt, stampar i golvet och klappar med händerna. Till en början var och en på sitt håll, sedan närmar de sig varandra och deras rörelser blir mer samspelta.
– Ett av ämnena som vi rör vid är migration. Vi är båda migranter. Det handlar om två människor som träffas. De vill kommunicera med varandra och göra något ihop, men de har problem med att nå fram till varandra. Vi vet inte riktigt hur det slutar, men antagligen kommer de hitta ett sätt att prata med varandra, säger Nidia Martinez Barbieri.
Hon är ursprungligen från Argentina och kom till Malmö 2013. Rumiko Otsuka kommer från Japan och är utbildad i samtida dans i Nederländerna. Innan hon flyttade till Malmö jobbade hon fyra år på danskompaniet Norrdans i Härnösand.
– Vi kommer från två länder som är helt olika, och vi har båda starka band till vår kulturella bakgrund, säger Rumiko Otsuka.
Nidia Martinez Barbieri och Rumiko Otsuka repeterar inför sin företällning på Palladium den 10 juni.Bild: Emma Larsson
Men det är inte dem två dansverket handlar om. De hittade fram till varandra redan från början. De träffades på en workshop för några år sedan. Det här är första gången de arbetar tillsammans.
– Det går riktigt bra, än så länge i alla fall, säger Rumiko Otsuka.
De förenades i tanken om att samtida dans ofta saknar känslomässiga uttryck. Nidia Martinez Barbieri pratar om neutrala kroppar och maskbeklädda ansikten.
Därför bestämde de sig för att föra in clownmimik i koreografin.
– Genom en clown kan du prata om olika saker, politiska saker. En clown kan uttrycka saker som en vanlig person inte kan, säger Nidia Martinez Barbieri.
Rumiko Otsuka, som i höstas uppförde sitt verk "Hejdå Campanella", baserat på Kenji Miazawas bok "Night on the milky way train", på Inkonst, håller med:
– Det är väldigt utmanande. Det handlar om att verkligen gräva djupt i sig själv för att kunna uttrycka dina känslor. Det är lätt att man som dansare bara låter rörelserna talar för sig själva.
– För mig handlar det om att sammansmälta koreografin med vad som händer med mig som person. Och försöka förmedla det till publiken, säger Nidia Martinez Barbieri.
Bild: Emma Larsson
Ikväll visar de ett utdrag ur sitt pågående verk på Dansstationen i Malmö, som fyra gånger per år arrangerar något de kallar Plattform, ett forum för dansare att visa ofärdiga verk och få respons från en engagerad publik.
– Tanken är att man ska få visa upp något för fler än sina tre närmaste vänner och skapa intresse för något som kommer längre fram, säger Lars Eidevall, konstnärlig ledare på Dansstationen.
Livepresentationer varvas med dansfilmer, och varje visning följs av ett publiksamtal. Plattform är ett diskussionsforum för dans, men också ett sätt för lokala dansare att knyta kontakter med varandra och med publiken.
– Man brukar säga att det mest är kvinnor över fyrtio som går på teater. Men i vår publik är de flesta under fyrtio och det är lika många män som kvinnor. Det finns en stor efterfrågan på dans bland unga, säger Lars Eidevall.
Nidia Martinez Barbieri säger att Malmös danscommunity är "liten men intressant".
– Det är därför jag stannar kvar i Malmö. Det händer mycket spännande saker, både hos de stora institutionerna som Skånes Dansteater och på de mindre scenerna.
Båda tycker att Plattform är ett bra initiativ. Det är viktigt att få publikreaktioner mitt uppe i processen. Men de är trots allt lite nervösa.
– Risken är ju att publiken har för höga förväntningar, att de väntar sig ett färdigt verk, säger Rumiko Otsuka.
Bild: Emma Larsson
De vet inte riktigt var i processen de befinner sig. Tanken är att arbeta fram en gedigen grund och en genomarbetad idé – och sedan söka pengar för slutproduktionen. Då har de tänkt ta in en kompositör, en kostymdesigner och en dramaturg.
Än återstår flera beslut att ta.
– Vi har funderat på om vi ska använda röda clownnäsor, men vi har inte riktigt bestämt oss, säger Nidia Martinez Barbieri.

Rumiko Otsuka och Nidia Martinez Barbieri

Malmöbaserade dansare som jobbar på en hittills namnlös duett. Ikväll visar de sin work in progress på Dansstationen på Palladium i Malmö.
Den 19 juni uppför Nidia Martinez Barbieri sitt tangoinspirerade verk "Tangibel" på Lilla Beddinge teater.
Gå till toppen