Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Hatsajter tappar i sociala medier

Intresset att sprida främlingsfientligt innehåll har minskat drastiskt – jämfört med förra året. En förklaring är att invandringsfrågan har flyttat till traditionell media, menar Daniel Poohl, vd för Expo.

Sajter som Avpixlat, Fria tider och Samtiden tappar räckvidd i sociala medier, enligt en granskning från LO.
Hatsajterna tappar i sociala medier. Att sprida, kommentera och gillamarkera material från hatsajter har minskat med 70 procent, enligt en granskning av LO.
Under maj månad genererade hatsajterna tillsammans drygt 130 000 reaktioner i sociala medier. I november 2015 var siffran närmare en halv miljon reaktioner.
Reaktioner i sociala medier på 9 424 artiklar från sajterna Avpixlat, Fria Tider, Dispatch International, Samtiden, Nyheter Idag och Exponerat ingår i mätningen.
Varför hatsajter tappar i sociala har flera förklaringar, enligt Daniel Poohl, vd för den antirasistiska stiftelsen och tidskriften Expo.
– Det går numera att läsa om frågan om invandring i annan traditionell media. På opinionssidor skapas en konfliktlinje som gör invandringen till ett problem. Då minskar exklusiviteten i de artiklarna som sprids från hatsajterna.
Dessutom menar Daniel Poohl att partierna Liberalerna, Moderaterna, Kristdemokraterna samt regeringen med Socialdemokraterna i täten ändrat sin inställning och retorik om invandringen.
– Partierna har inte blivit som Avpixlat men det finns en tydlig politisk trend att måla upp en värderingsstrid i landet, där Sverige står för värderingar som man då menar hotas av människor som kommer från andra länder.
TT
Gå till toppen