Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tecken av liv

Sunflower Seed, Johan Berggren Gallery, Malmö, t o m 9 juli.

Tabor Robak.Bild: Johan Berggren Gallery
Den New York-baserade konstnären Tabor Robak gör digitala målningar. Eller rättare sagt: de skapar sig själva. Varje verk har en grundläggande estetisk inriktning, som sedan varieras slumpmässigt i en ständig förändringsprocess.
I den väldiga ”Tidepool” drar olika färgsjok fram i avancerade mönster. Oftast får man känslan av att färgerna, som titeln antyder, rör sig som vatten. Att det är havets vågor som slår in mot klippor och tidvattenbassänger. Ibland blir det mer trögflytande och kladdigt, som när man blandar färger i en färgburk.
Det är meditativt och associationsrikt. Robak är skicklig på att antyda närvaron av något annat i de helt abstrakta bilderna. Då och då glimtar tecken av liv förbi. En flock starar som rör om bland färgerna när de blixtsnabbt drar över skärmen. Eller en rätval som smäller till ytan med sin stjärt och skingrar alla mönster. Eller de konvulsiviska rörelserna av ormar i slagsmål.
I verket ”Dog park” utgörs den estetiska ramen av mönster som påminner om gamla labyrintiska tv-spel eller flipperautomater. Här finns också en blinkning till 1990-talets skärmsläckare, som Robaks verk ytligt har en del gemensamt med. Hundratals komponenter snurrar och rör sig över skärmen, innan den rensas för att ge plats åt en ny grundbild.
Verket är en diptyk, men animationerna är simultana, vilket rubbar föreställningen om slumpens och originalitetens natur. En rubbning som förstärks av det faktum att utställningen visas i en identisk version på konstnärens New York-galleri just nu. Hur identisk en utställning med föränderliga verk nu kan bli…
Gå till toppen