Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sport

Så ska Malmös speedway överleva och nysatsa

Allsvenska speedwayklubben Gnistorna lägger ner sin elitsatsning, men har en ambition att vara tillbaka på hög nivå om ett par år.

Gnistornas Mathias Törnblom (här följd av Västerviks Fredrik Engman) får söka sig till en annan klubb. Transferfönstret öppnar på onsdagen.Bild: CHRISTIAN ÖRNBERG
Pengarna är slut och klubben drar i handbromsen för att inte rulla ut för ett ekonomiskt stup.
Men ordförande Michael Holst värjer sig för allt resonemang om dödsstöten för speedway på toppnivå i Malmö.
– Vi måste göra detta nu för föreningens bästa och vi vill ju överleva. Föreningen har funnits sedan 1924, säger Michael Holst.
– Hade vi inte gjort detta nu, så hade det slutat i konkurs med allt vad det innebär.
Det är inte så länge sedan som Gnistorna drog på i högsta fart mot elitserien.
Men fjorårets säsong i näst högsta serien allsvenskan blev en besvikelse och i år tar man sig inte ens i mål.
Efter fyra omgångar (och fyra förluster) drar sig Gnistorna ur allsvenskan. Även division 1-laget Texoil Racers har kört färdigt för säsongen.
De kontrakterade förarna får söka sig till andra klubbar. Transferfönstret öppnar på onsdagen.
Ordförande Michael Holst andas ut och är mest nöjd med att föreningen i övrigt inte drabbas. Det är bara tävlingsverksamheten som läggs ner.
Ambitionen var att öka både sponsorintäkter och publik. Båda prognoserna sprack.
Från att ha snittat 1000 åskådare per hemmamatch för några år sedan, så har man nu varit nere i runt 300.
– Publikintresset i Skåne sviktar och vi får fundera på anledningar. Kanske för att vi har kört med ett budgetlag och folk vill se mer fixstjärnor, säger Michael Holst.
Nu blir det tid till eftertanke och inte minst återhämtning.
– Ekonomin är så hårt ansträngd och det är väldigt dyrt att köra elitspeedway. En match kostar 60 000 kronor, sedan en bortamatch på det där man inte får in någonting, så bara där måste det in 120 000, säger Michael Holst och fortsätter:
– Allting har blivit mer eller mindre eftersatt ute hos oss. Malmö stad har gjort sitt för att underhålla arenan, men vi har ju fordon och annat och aldrig haft råd att investera en krona i någonting.
Så nu väntar en nystart med långsiktigt tänkande.
– Vi har en tanke att börja bygga igen från grunden. Se till att skapa oss ett eget kapital, så att vi redan under hösten kan fundera på att anmäla ett lag.
Ser du någon tidsaspekt för en nysatsning på elitnivå?
– 2016 och 2017 är väl helt kört, men jag skulle kunna tänka mig att vi kan ha en ambition för 2018, säger Michael Holst.
Läs alla artiklar om: Speedway
Gå till toppen