Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Malmö satsar på elbussar för närmare 200 miljoner kronor

Alla Malmös bussar ska bli elektriska.De första elbussarna införs 2018 på linjerna 3 och 7.
– Malmö behöver renare och tystare bussar, säger kommunalrådet Milan Obradovic (S), ordförande i tekniska nämnden.

Enligt en avsiktsförklaring mellan kommunen och Skånetrafiken ska Malmö helt gå över till elbussar.
Inledningen blir begränsad med batteribussar på stadens kortare busslinjer, 3 och 7.
– Det är lättast att börja här, säger Milan Obradovic.
Batteribussarna ska laddas upp vid båda ändhållplatserna, men ska ha tillräckligt med kraft att köra hela sträckan fram och tillbaka. Det ska minska riskerna för stillestånd vid förseningar och laddningsproblem. Bussarna laddas inom fyra minuter.
De första batteribussarna blir normalstora bussar på tolv meter. Det blir inga ledbussar, eftersom deras tyngd kräver större batterier och längre laddtider vilket påverkar avgångstiderna.
Malmös kostnader för batteribussarna uppskattas till 14 miljoner kronor i ny infrastruktur. Skånetrafiken, som ägs av Region Skåne, får inköpskostnader på 177 miljoner kronor för bussarna. Gasbussar hade kostat 78 miljoner. Enligt förstudien uppvägs de dyra batteribussarna av billigare drift och längre livslängd. En batteribuss kostar 10 kr per kilometer, mot 12 kronor för en gasbuss.
Batteribussar räcker inte till i längden. För att klara längre sträckor och fler passagerare behövs det någon form av trådbuss, som kräver betydligt större investeringar. I förstudien sägs att traditionella trådbussar på Malmös åtta stamlinjer skulle kosta 1,8 miljarder kronor — där kommunen skulle få betala 960 miljoner för ny infrastruktur och Skånetrafiken 850 miljoner för nya bussar.
Så dyrt lär det inte bli, tror kommunalrådet Milan Obradovic.
– Tekniken utvecklas hela tiden. Sen får vi se vem som ska betala vad, elbussarna blir en del av Sverigeförhandlingen. Det är också möjligt att få EU-bidrag.
Enligt Obradovic påverkar elbussarna inte planerna på spårvagnar i Malmö på linjerna 5 och 8.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen