Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Per Lindström: Det bedrägliga lugnet

Ur ”Hurricane Season”.Bild: Hanna Modigh
Hannah Modigh har gjort det igen, närmat sig det okända och blivit förälskad i de människor hon mött och fotograferat. Bilderna imponerar, både i boken ”Hurricane Season” (Bokförlaget Max Ström) och på sommarens utställning på Fotografiska i Stockholm med samma namn (t o m 28 augusti).
Värmen är tryckande i den amerikanska södern, orkanerna utgör ett ständigt hot liksom känslan av motsättningar och av att vara fast. Varje exponering rymmer en hel berättelse om människor i en machokultur där våld och ilska är ständigt närvarande. Liksom den omfamnande, ständigt närvarande naturen.
Fotografen, som bland annat fått TT:s stora fotopris, nöjer sig med att berätta i bilder. Vi får inte många ledtrådar i form av text eller bildtext och det fungerar faktiskt.
Känslan infinner sig efter bara några boksidor, liksom efter en handfull vackert belysta bilder i dunklet på Fotografiska. Det är stillsamt och vackert. Men det är också ett bedrägligt lugn. Alla vet att allt kan raseras på en sekund.
”Hurricane Season” kan ses som en metafor för rädslan för det okända, ”en berättelse om att leva på gränsen till utbrott och känslan av att det lurar något i det stilla”. Och som en fin fortsättning på Hannah Modighs genombrottssvit ”Hillbilly Heroin, Honey” från 2008. Också den gången valde hon att skildra människor som lever i ett vakuum i en uppmärksammad utställning och i en bok, som bland annat fick Svenska Fotobokspriset 2010.
Gå till toppen