Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

En vandring genom tid och rum

Flera av Sveriges mest kända arkitekter har ritat hus på Näset. Sydsvenskan följde med trion bakom utställningen "Byggnadskonst under 100 år" på en vandring genom tid och rum.

Fullfjädrat funkis – Villa Edstrand. En av Sveriges mest hyllade arkitekter, Sigurd Lewerentz, byggde huset 1937. Villan är ett typexempel på funktionalismen, som fick sitt genombrott i början av 1930-talet. Särskilt utmärkande är de stora balkongdäcken med maritima detaljer som anknöt till fartygsarkitekturen. När huset byggdes ledde en brant ståltrappa med steg av canvasduk till den övre terrassen. Det oputsade teglet liksom stålbalkar och elledningar som syntes utvändigt är inslag i Lewerentz tolkning av funktionalismen.Bild: Micaela Landelius
I utställningen, som just nu visas på Falsterbo museum, kan besökaren följa hela 1900-talets arkitektoniska utveckling på Näset.
– Det är en otrolig skatt. Mångfalden av stilar och arkitekter som har samlats på denna lilla yta, säger Peter Krabbe.
De stora bränderna som härjade Skanör 1874 och 1885 och Falsterbo 1896 och 1911 gav upphov till en nybebyggelse som gett stadskärnorna sin nuvarande speciella karaktär. Utanför stadskärnorna, på den då obebyggda marken, medförde det nya badortslivet att många familjer valde att bygga sommarhus.
– Folket som har bott här har vågat ta ut svängarna och har haft ekonomiska muskler att anlita kända arkitekter, säger Per Engleson, utställningsansvarig.
Trion bakom utställningen bjöd med Sydsvenskan på en rundtur till några av husen. Första stoppet är Villa Tångvallen på Lybska vägen, som med sina rundade skorstenar och snirkliga blommönster liknar ett rosa pepparkakshus.
Fria former - Villa Tångvallen. Huset ritades av arkitekten Alfred Grenander och byggdes 1907. Det är ett exempel på byggnadsstilen nationalromantik/jugend. Grenander ritade huset som ett totalkoncept med inredning, möbler och specialgjorda detaljer. Med sitt fria formspråk visar stilen, som inspireras av naturen, en revolt mot raka linjer. Huset är det enda i sitt slag i Falsterbo. Den rosa fasadputsen, som mestadels finns kvar än idag, var ett ovanligt inslag i stadsbilden runt förra sekelskiftet.Bild: Micaela Landelius
– Det finns bara i ett exemplar och är helt unikt – en kulturskatt. Helt fantastiskt att det har fått stå orört och bevarat så länge, säger Peter Krabbe.
– Huset är något av ett sagoslott med de organiska inslagen, takfall och rundade gavelpartier som är ihopbyggda med murarna.
Villa Carlsten på Berndt Lütkes väg ritades av arkitekten Josef Frank, som annars är mest känd för sitt arbete med möbelskisser och textila mönster på Svenskt Tenn.
Strandat skepp – Villa Carlsten. Trähuset från 1927 är ett exempel på tidig funktionalism. Huset hade när det byggdes havsutsikt och liknades vid ett strandat skepp. Från terrasserna hade betraktaren ursprungligen utsikt över både Öresund och Östersjön. Huset har fyra rum och vardagsrummet har förstorats av vad arkitekten själv kallade "fickor" som skapar rum i rummet. Under åren 1927–36 ritade Josef Frank fem villor och en tillbyggnad i Falsterbo, den enda plats i Sverige där hus av Josef Frank uppförts.Bild: Jan Samuelsson
– Frank ritade fem villor i Falsterbo. De är de enda Frank-husen i Sverige och helt revolutionerande, säger Peter Krabbe.
– Det är ingen flärd. Enkelt, småskaligt, rena linjer och i harmoni med havet.
Josef Frank levde i perioder med sin svenska fru i Falsterbo, men han uppvaktade också andra kvinnor. Som arkitekt var ett simpelt kärleksbrev inte att tänka på – Frank skickade skisser på fantastiska hus till sina tilltänkta. Ett av dessa har byggts upp i en modell som också finns att beskåda i utställningen.
Villa Pilevall på Fyrvägen ligger granne med golfklubben på den ytterst belägna tomten i Falsterbo.
Stilrent vid stranden – Villa Pilevall. Villan beställdes av familjen Wehtje som sommarhus och ritades 1935 av Mogens Mogensen. Huset, som halvt döljs av sanddynerna, ligger precis vid stranden med stora fönsterpartier mot havet. Besökaren som närmar sig huset från framsidan möts av en sluten entré, för att innanför dörren slås av ljuset och havsutsikten. Mogensens hus präglades av en strikt och stilren funktionalism. De svängda fönsterpartierna på övre terrassen kan ses som ett försök att närma sig naturen.Bild: Micaela Landelius
– Natur och hus smälter samman här. De stora soldäcken, horisontella linjerna och öppna fönsterpartierna blir nästan ett med sanddynerna, säger Peter Krabbe.
– Det är nästan som om ett flygande tefat har landat mitt i Falsterbo, säger Krister Andersson, som kom på idén till utställningen efter många cykelturer runt Näset.
– Faktum är att det inte finns något liknande ställe i Sverige, säger han.
Sista stoppet på turen är Villa Edstrand, vid Bodarna (se bild ovan). Från början pryddes huset av en fällbar flaggstång.
– Det är ett fint exempel på den nya funkisstilen. Huset ser nästan ut att lyfta från marken med sitt inglasade bottenparti och stora balkongdäck. Det är inte så vanligt att de här husen görs i gult tegel, säger Peter Krabbe.
Den som vill kan själv hämta en karta på museet och bege sig ut på upptäcktsfärd till de 23 hus i Skanör och Falsterbo som ingår i utställningen.
– Vi vill att folk ska förstå vilken kulturskatt vi har här nere och göra den synlig. Det är lätt att man blir hemmablind, säger Krister Andersson.
Utställningen har öppet varje dag fram till den 15 augusti.

Om arkitekterna

Sigurd Lewerentz. 1885–1975.
Deltog i Stockholmsutställningen 1930 och hör till förgrundsgestalterna inom funktionalismen.
Ritade även kända verk i klassicism.
Sent i livet ritade Lewerentz två kyrkor i strängt artikulerade tegelformer: Markuskyrkan, Björkhagen och S:t Petri kyrka i Klippan.
Josef Frank. 1885–1967.
Österrikisk-svensk arkitekt som bodde med sin svenska fru Anna i ett sommarhus på Storgatan 20 i Falsterbo.
Blev mycket känd för sin möbeldesign och textilkonst, som fick namnet "Swedish Modern" vid världsutställningarna i Paris och New York under 1930-talet.
Alfred Grenander. 1863–1931.
Svenskfödd, men hade sin huvudsakliga karriär i Tyskland. Mest känd är han för Berlins tunnelbana, som byggdes ut under åren 1902 till 1930.
Grenander utvecklade konceptet med igenkänningsfärger, där varje station genom en färg tydligt skiljer sig från de föregående stationerna. Färgerna kom att användas på perrongerna med dess pelare och skyltar.
Mogens Mogensen. 1900–1969.
Svensk arkitekt som 1931-32 var kontrollant när Helsingborgs konserthus byggdes. 1932 startade han eget kontor i Helsingborg.
Har bland annat ritat Simhallsbadet, Brandstationen, Idrottens hus och Stadshuset i Helsingborg.
Gå till toppen