Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tor Billgren: Tor Billgren: Ett av efterkrigstiden viktigaste verk

Bild: Emil Langvad
Det är självfallet synd att ”Cadillac Eldorado” nu slutgiltigt försvinner från Lund. Samtidigt kan jag hålla med om att entrén till LTH inte är bästa platsen för en målning som måste betraktas som ett av efterkrigstidens viktigaste svenska konstverk. Värderingen på 17 miljoner är exceptionell.
Som jämförelse kan vi nämna Lena Cronqvists ”Trolovningen” (1975), som i våras såldes på auktion för 9,2 miljoner kronor (11,37 miljoner inklusive avgifter etc), vilket var rekord för en nu verksam svensk konstnär. Givetvis är det skillnad på ett faktiskt pris och en värdering, men vi får ändå en fingervisning om verkets betydelse.
John-E Franzén började på den 6,45 meter långa målningen under tiden på konsthögskolan i Stockholm. En stor del av arbetet utfördes sommaren 1965, då han bodde hos vänner i Hälsingland. Duken rymdes inte i huset, så han fick spänna upp den på en vägg utomhus, där han jobbade till sent på de ljusa nätterna.
Den färdiga målningen visades på elevutställningen 1966, och följde sedan med till USA när Franzén flyttade dit med sin fru och nyfödde son. Målningen låg ihoprullad i ett släp bland den övriga packningen när den lilla familjen körde över kontinenten från New York till Los Angeles.
1967 skickades den till en samlingsutställning på Lunds konsthall och i den vevan köptes den av Statens konstråd och placerades på LTH.
”Cadillac Eldorado” var resultatet av mötet mellan John-E Franzéns intresse för bilar och motorcyklar, och de amerikanska konstströmningar som presenterades på Moderna museet i Stockholm i början av 1960-talet. Här låg museet i framkant i Europa, och konststudenterna vallfärdade dit och såg Sam Francis, Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Alfred Leslie, med flera. 1964 slog utställningen ”Amerikansk popkonst” ner som en bomb i det svenska konstlivet.
– De här gubbarna öppnade upp dörrarna, sa John-E Franzén när jag intervjuade honom till en dokumentär i Sveriges Radio i höstas.
De gjorde det tillåtet för honom att konstnärligt bejaka sitt intresse för de motorburna subkulturerna.
Bilen i målningen är en purpurfärgad Cadillac Eldorado, årsmodell 1958, avporträtterad från sidan i den närmast fotorealistiska stil som har kommit att bli ett av Franzéns signaturdrag. Den realistiska och exakta känslan påverkas inte av att vissa partier tycks vara skissade, som framhjulet och den främre stötfångaren. I bakre delen rinner färgen ymnigt ner över sidan.
Den högra dörren är avlägsnad och välkomnar betraktaren in i bilens innanmäte med sina mjuka, pipstoppade paneler. Sätet på passagerarsidan har en reva, ur vilken det väller gul stoppning på ett närmast sensuellt sätt. Den minimala takhöjden inbjuder till intimitet.
Det är en målning laddad med skönhet, optimism och framtidstro från en tid då drömmarna såg annorlunda ut, liksom hoten. Men frihetstörsten är tidlös.
Nu hänger ”Cadillac Eldorado” i Stockholm, på museet som på sätt och vis var med och förlöste den med sina banbrytande utställningar under 60-talets första hälft. Det bär mig emot att skriva det, men jag tycker att det är lite rättvist. Lite.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen