Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Elina Pahnke: Terror i folkhemmet

Terrorattentat. Brevbomber. Bebisar som bränns upp i köksugnen. Seriesamlingen "Trygga lilla Sverige" är en skicklig redogörelse för folkhemmets brottsfyllda historia.

Änglamakerskan från Helsingborg brände nyfödda bebisar i ugnen.

Steve Nyberg: Trygga lilla Sverige. Galago.

Hilda Nilsson och hennes man hade stora skulder. För att betala av dem började de att ta emot oäktingar, nyfödda bebisar som var bortlämnade av sina mödrar, mot ersättning.
Men barnen ville Hilda Nilsson inte ha.
Hon lade dem i en badbalja fylld med vatten. Placerade en tyngd över kroppen så att de inte skulle kunna flyta upp och när bebisarna slutade andas lade hon in dem i ugnen. Sedan brände hon upp dem.
Sveriges värsta kvinnliga seriemördare någonsin kommer från Helsingborg och var under sin tid känd som "änglamakerskan på Bruksgatan".
I den nya seriesamlingen ”Trygga lilla Sverige” är hon en av huvudpersonerna.
Steve Nybergs serier är uppbyggda som en folkbildande liten skattkista, där läsaren får plocka ut pärla efter pärla. Sex olika seriehäften, en sångbok om banditer och rövare och ett introducerande förord av Felipe Estrada i ett kuvert adresserat till läsaren. Alla bitar känns lika relevanta.
Felipe Estrada är professor i kriminologi och beskriver hur synen på brottslighet har formats av rasistiska fördomar. Hur vi idag ser nostalgiskt på folkhemmet som en tid utan våldshandlingar - och i samma andetag lägger skulden för dagens brottslighet på människor som kommer hit. De som inte anses vara svenska.
Men våld är en oskiljaktig del av berättelsen om landet vi lever i och det är den biten av historien som vi får ta del av i Steve Nybergs serier.
Jag öppnar serielådan som ett nyfiket barn men läser de detaljerade illustrationerna på vuxnaste allvar. Steve Nyberg har lyckats med konststycket att illustrera ett svenskt 1900-tal som fallit ur historieböckerna.
Massmördare, terrorister och organiserade brottslingar som har två saker gemensamt: de har alla funnits på riktigt. Och de är alla från trygga lilla Sverige.
Vi får läsa om massmordet på en ångbåt på Mälaren, Salaligan och terrorattentatet mot Norrskensflamman. Vi får veta mer om "sabbatssabotören” som satte Stockholm i skräck varje lördag och vi får reda på den spännande sanningen bakom brevbombens uppkomst. Den sistnämnda är en humoristiskt illustrerad historia om post och dynamit där Helsingborgs Dagblad gör ett gästframträdande.
Mellan serierutornas sensationella sprängningar målas vardagen upp. Det är inte bara krig, våld och bomber utan också frukostgröt och förlossningar. Biobesök och samtal över korv med bröd.
Där någonstans blir Steve Nybergs serier unika. För även om de säregna brotten hade räckt för att göra läsaren upphetsad, så är den stora behållningen de ambitiösa skildringarna av brottslingarna bakom dåden. Serietecknaren har satt händelserna i en socialpolitisk kontext, där vi lyckas förstå både motiv och orsaker.
I dagens alarmistiska medieklimat är teckningarna välbehövliga.
Vår samtid känns ibland mer våldsam än vad det förflutna någonsin har varit, men så är faktiskt inte fallet.
Tvärtom har det dödliga våldet minskat under de senaste 25 åren, både i Sverige och i resten av västvärlden.
Men det svårt att inte gå vilse i nyhetsrapporteringen.
Det är terror, no go-zoner och knivhuggning på skolor. Fakta faller bort mellan klickvänliga rubriker.
Samtiden är inte fredlig, men det har inte historien varit heller.
Och det är just detta som jag tror att Steve Nyberg vill ta vara på. Att vi, trots att vi aldrig har befunnit oss i ett pacifistiskt tryggt litet Sverige, ändå väljer att se brottsligheten som en importerad, icke-svensk vara. Något nytt, som utförs av ”de andra”.
"Vi har återigen starka krafter som, förutom att hävda att brottsligheten är värre än någonsin tidigare, återuppfunnit berättelsen om att brottslingar är en annan sorts människor", skriver Felipe Estrada.
Sällan har bilden av det säkra, gamla Sverige dementerats så skickligt som i dessa lättillgängliga teckningar: det är ett nutidshistoriskt mästerverk. Jag vill sätta serierna i händerna på alla uttråkade skolelever såväl som på alla vuxna som ägnar sig åt historierevidering.
För främst av allt berättar skildringarna något om oss idag. Om hur våldet består, drygt 100 år efter att änglamakerskan dömdes till döden. Men också hur de ekonomiska och politiska problem som ligger till grund för att många likt Hilda Nilsson blir kriminella, finns kvar.
Sådana saker är svåra att förklara med statistik. Låt därför Steve Nybergs dokumentärserier få rycka in som motargument varje gång någon pratar nostalgiskt om trygga lilla Sverige.
Det var, uppenbarligen, inte bättre förr.
Gå till toppen