Malmö

”Lönerna stämde aldrig med timmarna vi jobbade”

En del av dem har inte fått sin lön. Uteblivna kontrakt har hindrat dem från att få a-kassa. De saknar intyg. Och de har inte fått semesterersättning. Nu vill före detta anställda ha svar från bröderna Vollmer.

Vet du mer eller har du varit med om något liknande? Tipsa oss på 71234@sydsvenskan.se
”I en stenhård kamp mellan två restauranger står till slut Vollmers på Tegelgårdsgatan som segrare”. Så skrev Sydsvenskan i december förra året. Med all rätt – Dygnet Runt-juryn rankade mat och bemötande i restaurangen.
Sedan tidigare är krogen högst rankad i Malmö i White Guide och när staden för första gången tilldelades Michelinstjärnor kammade bröderna Mats och Ebbe Vollmer hem en av de tre stjärnorna.
Men bakom stängda köksdörrar, på en annan av brödernas krogar, är betyget ett annat, när juryn består av bröderna Vollmers anställda.
Våren 2013 utökade Mats och Ebbe Vollmer sitt krogimperium Vollmers Restaurang AB. De tog över en restauranglokal i Mayfair Hotell Tunneln och under källarvalven öppnade de Vollmers första systerkrog Sot – Steak och tapas – där Ebbe Vollmer blev kökschef. Ett och ett halvt år senare öppnade de restaurang Snapphane ett stenkast därifrån.
Restaurang Sot i Malmö 2013.Bild: Lars Brundin
Idag finns restaurangerna Vollmers och Snapphane kvar, Sot har stängt och i lokalerna har bröderna istället startat Malmö rökeri. Nu berättar före detta anställda på Sot om missförhållanden på krogen.
– Det var Ebbe Vollmers slaveriverkstad, säger Anton Melkersson.
Han arbetade på Sot – Steak och tapas – under ett år.
– Under tiden jag jobbade där bytte han personal oftare än vad jag byter underkläder. Jag har aldrig i hela mitt liv sett en arbetsplats byta så mycket personal som han gjorde. Han tog in personal i en månad, sen mer eller mindre kastade han ut dem igen utan någon betalning, säger han.
”Det var Ebbe Vollmers slaveriverkstad”, säger Anton Melkersson om krogen Sot.Bild: Lars Brundin
Anton Melkersson berättar att han haft problem att få ut rätt lön.
– Lönerna stämde aldrig med timmarna vi jobbade. När jag konfronterade Ebbe Vollmer påstod han att allt sköttes via ett datasystem.
Anton Melkersson sade upp sig efter ett år och fick sin sista lön, men saknade sin semesterersättning.
– Den kom aldrig. Jag mejlade Ebbe Vollmer flera gånger. Den första gången svarade han att den var inräknad i min timlön, men när jag hänvisade till mitt kontrakt som klart och tydligt visade att den inte var det och att det skulle betalas ut en månad efter uppsägningstiden slutade han svara mig.
Han tycker att det är viktigt att berätta vad han har varit med om.
– Jag vet många fler som har blivit lurade och det är sorgligt.
Anton Melkersson är inte ensam. Marie Lendělová kom till restaurang Sot i slutet av juni förra året. Hennes anställningsvillkor som timanställd fastställdes muntligt. Än i dag saknar hon ett skriftligt kontrakt.
Marie Lendělová blev inte kvar längre än två månader på Sot. Hon berättade för sin närmsta chef att hon var gravid.
– Dagen efter blev jag av med jobbet. Det kan självklart ha berott på annat också, som att jag skrev om när alkohol blev stulen i våra rapporter. Det bad Ebbe Vollmer mig att sluta göra.
Sedan augusti förra året har hon via mejl och telefon försökt nå sin förra arbetsgivare eftersom hon inte fått ut semesterersättning.
– Vi har haft många mejlkonversationer där jag har ifrågasatt saknade pengar. Jag har kvar alla mejl. Jag blev alltid skickad från en person till en annan, tillbaka till person ett igen – och så fortsatte det, runt i cirklar.
Kontaktade du bröderna Vollmer direkt gällande detta?
– Ja, men när jag kontaktade Ebbe Vollmer om min lön som saknades, sa han att han inte bryr sig och att det är min närmsta chefs jobb. När jag informerade Ebbe Vollmer om att min närmsta chef inte svarar när jag ringer och inte agerar, avslutade han konversationen.
Enligt Marie Lendělová saknas såväl semesterersättning som OB-tillägg och flera arbetade timmar i löne-utbetalningarna.
– Jag var väldigt noga med att skriva ner hur mycket jag hade jobbat varje dag i min kalender, så jag är helt säker. Det här har varit en psykiskt påfrestande situation, extra påfrestande som gravid.
Hon har tagit upp mejlkontakten igen och efterfrågat sin semesterersättning, som Ebbe Vollmer hade sagt skulle komma ett år efter avslutad anställning.
– För två veckor sedan skrev jag ett nytt mejl. Jag skrev att jag går vidare om pengarna inte kommer inom en vecka. Fortfarande inget svar.
Varför tror du att du inte får din ersättning?
– De har en otrolig personalomsättning, om de raderar timmar för alla så tjänar de en del i längden.
Flera vittnar om saknade pengar och papper. Den 6 juli förra året begärde My Larsson för första gången ett intyg från sin arbetsgivare.
My Larsson saknar en månadslön – trots att hon har fått lönespecifikationen.Bild: Henrik Rosenqvist
Men My Larsson saknar, ett år efter avslutad anställning, såväl arbetsgivarintyg som semesterersättning. Och så saknar hon en månadslön – trots att hon har fått en lönespecifikation.
Hon har försökt driva fallet via Hotell- och restaurangfacket, men till dem svarar Ebbe Vollmer att hon inte har arbetat den månaden. Även My Larsson berättar om timmar som har försvunnit.
– Det lustiga är att lönespecifikationen är baserad på vårt digitala system där man loggar in på varje pass. Om timmarna är registrerade måste jag ju ha varit där. Sedan har de på något märkligt sätt försvunnit.
Efter flera veckors mejlkorrespondens uteblev Ebbe Vollmer i september från en förhandling med Hotell- och restaurangfacket. I början av oktober svarade han via mejl till facket att My Larsson inte hade arbetat de dagarna som det står att hon har på lönespecifikationen. Och att intyget borde ha kommit med posten.
Katrina Kristoffersson är ombudsman på Hotell- och restaurangfacket, HRF. Hon har varit My Larssons kontaktperson.
– Jag och Ebbe Vollmer var helt överens om att arbetsgivarintyget skulle komma fram, men hon fick det inte trots allt. Problemet med intyg är att det finns en lag som säger att intyg ska utfärdas, men vi har ingen sanktionsmöjlighet. Vi kan inte förhandla fram ett skadestånd om intyg inte kommer. Det är ett jäkla dilemma, säger Katrina Kristoffersson.
I dag, ett år efter att My Larsson sa upp sig, saknar hon fortfarande lön, semesterersättning och intyg.
– Det är ganska vanliga ärenden, men de brukar bara uppstå om arbetsgivaren har ont om pengar, säger Katrina Kristoffersson och fortsätter:
– Ebbe menade att lönespecifikationen hade skickats till fel person, och att det är en annan person som har arbetat dessa dagar. Bevisen var oklara och ord stod mot ord, så förhandlingarna fick avslutas. Vi litar på våra medlemmar, men i slutändan måste vi ha bevis. Det är så himla tråkigt när det blir tvärstopp som här, det var verkligen inte att vi sa ”skit samma”.
My Larsson jobbade på Sot tillsammans med Christopher Thiel. Han saknar både kontrakt och lön sedan han arbetade på restaurangen i maj förra året.
– Jag var arbetslös innan och var väldigt glad när Ebbe Vollmer ringde och bad om en intervju. Vi kom överens om att jag skulle börja dagen efter.
Christopher Thiel började jobba. Tre dagar i sträck frågade han Ebbe Vollmer om ett kontrakt, för att kunna komma ur arbetsförmedlingens register.
Men det blev inget kontrakt.
– Osäkerheten är jättestor när man börjar ett nytt jobb, man vill inte riskera något. Men å andra sidan ville arbetsförmedlingen och a-kassan veta hur det gick på jobbet och de ville få en kopia av kontraktet. Men det hände ingenting.
Christopher Thiel fick nog.
– Jag slutade gå till jobbet efter två veckor, jag hade inget annat val än att sluta. Jobba och ändå få pengar från arbetsförmedlingen var inte något jag ville göra. Och jag ville inte behöva ta kontakt med polisen om bedrägeri.
Han har fortfarande inte fått sina pengar.
– Det värsta är att jag istället för att få lön, fick betala för att vara på jobbet. Jag fick ingen a-kassa eftersom jag angav att jag arbetade dagar på Sot och ingen lön.
Det är inte ovanligt med fall som de före detta anställdas på Sot, men de brukar höra de små, nyöppnade krogarna till, menar Katrina Kristoffersson.
– Där är arbetsgivarna själva nya på arbetsmarknaden och vet inte hur det går till när det gäller personal och annat. Det är inte vanligt på de etablerade krogarna, säger Katrina Kristoffersson.
Vad skiljer etablerade krogägare som bröderna Vollmer från småkrogar?
– Jag tycker att man kan förvänta sig mer av dem, för de har förutsättningarna. Man ska kunna förvänta sig att man får ut lön och semester för de timmar som man har rätt till. Det ska inte finnas några tveksamheter. Jag tror att allmänheten som går ut och äter på de här fina ställena förväntar sig att det är ordning och reda.
När Sydsvenskan når Ebbe Vollmer vill han inte kommentera de före detta anställdas kritik.
Ebbe Vollmer vill inte diskutera personalärenden i media, säger han.Bild: Bonny Håkansson
– Vi diskuterar inte personalärenden officiellt. Jag vet inte vad det handlar om, men känner att jag inte vill ta det officiellt. Personalen har säkert någon åsikt och det får stå för dem. Det är vår policy att inte ta det via media. Det finns andra forum.
Före detta anställda säger bland annat att du är svår att få tag på. Vilka forum är det du tänker att ni borde diskutera i?
– Jag kan inte svara på när de har försökt att nå mig utan det får ju stå för dem.
Vet du mer eller har du varit med om något liknande? Tipsa oss på 71234@sydsvenskan.se
FAKTA

Det här gäller om semesterersättning

Du har alltid rätt till semesterersättning. Den är minst 12 procent på den lön du totalt har tjänat. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen är semesterersättningen lägst 12,72 procent av din intjänade lön.
– Den ingår inte i timlönen, den kommer utöver. Om du har timlön kan ersättningen betalas månadsvis, annars är det månaden efter anställningen har avslutats. Det finns inget undantag och ersättningen ska inte komma året efter, säger Katrina Kristoffersson.
Källa: Hotell- och restaurangfacket
Läs alla artiklar om: Villkor i krogbranschen
Gå till toppen