Malmö

Fortsatt framgång för Malmös hyrcyklar

De syns överallt i sommarvärmen – Malmö stads hyrcyklar har blivit en framgångsraket. Trycket gör att cyklar måste omfördelas mellan stadsdelarna. Nu planeras en möjlig utvidgning av tjänsten.

Jakob Hvistendahl och Sofie Ekholm tycker att systemet med hyrcyklar är smidigt, särskilt då man är på besök i staden.Bild: Oscar Schau
I mitten av maj lanserades hyrcyklarna i Malmö av företaget Clear Channel. Några månader in i verksamheten visar siffrorna att Malmöborna omfamnat tjänsten.
På cirka två månader har cyklarna hyrts ut drygt 77 000 gånger och runt 6 000 personer har registrerat sig som årsprenumeranter. På Clear Channel häpnar man över framgången.
– I början var vi nästan i chock, och det går fortfarande riktigt bra. Det har gått långt över vår förväntan – när jag är i Malmö har jag sett folk cykla på hyrcyklarna överallt, säger Sofie Brange, pressansvarig på Clear Channel.
Dennis Berggren är nöjd med sin årsprenumeration, inte minst för att han inte behöver oroa sig över att få en egen cykel stulen.Bild: Oscar Schau
På malmobybike.se kan man se alla stationer i staden och på vilka det står lediga cyklar. En gul markör innebär att de snart är slut, en röd betyder att stationen är tom.
Vid lunchtid på måndagen var sex av fyrtioåtta aktiva stationer gulmarkerade – främst i Slottsstaden och i Västra hamnen. En timme senare är de alla gröna, på nytt laddade med cyklar.
Nästan varje dag åker personalen runt och flyttar cyklar från mindre aktiva områden i staden till mer besökta.
Michael Huynh från Oskarshamn tycker det är bra med hyrcyklar då han varken har tillgång till buss eller bil.Bild: Oscar Schau
På en av de sydligare cykelstationerna på Södervärn har Michael Huynh från Oskarshamn strul med uthyrningen.
Han har ställt in siktet på stan och tänker hyra en cykel för att enkelt ta sig runt. Efter ett samtal till supporten går det till slut och Michael Huynh kan trampa därifrån.
– Jag tycker att detta är jättebra. Om man inte har tillgång till bil eller buss är det supersmidigt med cyklarna, säger han.
Samtidigt kommer Dennis Berggren till cykelstationen. Han har haft sitt årskort i ungefär en månad och är nöjd med tjänsten. Han har aldrig upplevt några problem med cyklarna, men har märkt att det ibland varit få som stått i stället.
– Skaffar man en egen cykel stjäls den ju direkt, så detta är smidigt. Dessutom är priset bra, säger Dennis Berggren.
Vid en station i Västra hamnen på andra sidan staden dyker Jakob Hvistendahl upp tillsammans med Sofie Ekholm, som för tillfället är på besök i Malmö.
– Det är roligt, nästan som ett slags spel att hoppa mellan stationerna, säger Sofie Ekholm.
– Vi tog cyklarna vid Pildammsparken, bytte vid Kallbadhuset efter ett bad och är nu i Västra hamnen. Snart ska vi iväg till Möllevången.
Varför de flesta av de 50 cykelstationerna i Malmö ligger nära centrum förklarar pressansvarige Sofie Brange på Clear Channel med att systemet gynnas av ett tätt nät av stationer.
– Det gjordes en studie som tittade på hur människor rör sig i staden. Ofta var det från tågstationerna på Centralen och Triangeln folk rörde sig och ibland inte mer än några hundra meter till jobbet, säger Sofie Brange.
– Att de ligger tätt och centralt är också på grund av entimmesgränsen som gäller för uthyrningen. Under hösten nästa år ska vi göra en utvärdering för att möjligen utvidga nätverket. Tanken är att cyklarna ska vara en förlängning av kollektivtrafiken och till för lokalbefolkningen.
Än har inga cyklar stulits från stationerna.
– Det fungerar utmärkt, trots alla farhågor inför starten. Vi har haft några få incidenter med klotter och liknande, men inget annat, säger Sofie Brange.

Hyrcykelpriser

Ett årskort kostar 250 kronor.
72 timmar – 165 kronor.
24 timmar – 80 kronor.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen