Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Anders Engman: En världsartist i en liten vagn bakom en häst

Örjan Kihlström vann Åbergs.Bild: LUDVIG THUNMAN
Det finns bara en Örjan Kihlström.
Han är 54 år, har pysslat med hästar i hela sitt liv. Lärde sig mycket av sin far Ivar och sina farbröder. En hästsläkt från Hälsingland som etablerade sig på Solvalla och som tillhörde den gamla stammens hästkarlar.
Örjan Kihlström växte mer eller mindre upp på Solvalla, såg loppen och söp in varje detalj och finess. Personen Örjan Kihlström är också den lugna typen, hetsar inte upp sig i onödan. Han kan se analytiskt på en situation även under stressiga och pressade situationer. Hur många gångar har han inte sagt:
"Jag satt där, började se att det kanske skulle kunna öppna sig..."
Oftast avslutar han inte meningen, för alla har sett att han kommit loss från sitt läge och vunnit loppet. Han fick från början av karriären smeknamnet "Gubben i lådan", men nu är det en direkt felaktig bild. Idag är Örjan Kihlström en komplett kusk, en världsartist som inte saknar någon kunskap när det gäller att köra travhästar.
I takt med framgångarna har Örjan Kihlström bara vuxit som travkusk. Han har lärt sig köra de stora franska loppen lika bra som de franska toppkuskarna och har kunnat mäta sig med de amerikanska kuskarna borta på den amerikanska milebanorna. Han är helt enkelt en världsartist som har sin arbetsplats i en liten vagn strax bakom en häst.
Där har ni kanske en liten förklaring till att han vunnit åtta lopp med över 600 000 kronor i förstapris bara i sommar.
Örjan Kihlström kan läsa ett travlopp precis som du läser en morgontidning. Han ser hästarna, deras rörelsemönster och läser av kuskarnas kroppsspråk i vagnarna. Så ser han vem som kommer att tröttna, hur loppet kan öppna sig.
I Åbergs körde han fort från start med Propulsion, men inte för fort så att han riskerade en galopp. Han såg att On Track Piraten skulle tröttna, att luckan skulle komma. I det läget förivrade han sig inte utan väntade ut luckan så att han inte skulle riskera en diskning. När han kunde lirka ut både häst och vagn i andraspår så fick han en otrolig fart på Propulsion på bara några steg – och segern blev snudd på överlägsen.
En klinisk insats av en mästare. Bättre går det inte att göras.
Han har snart vunnit alla stora lopp i världen, saknar fortfarande en del i USA, men skulle han bara få chansen där så kompletterar han nog sitt CV.
Vad vi i Sverige knappt fattar är att det är världsartist som åker omkring i den tär turkosa kuskdressen. Och han själv skulle definitivt aldrig skryta upp den egna insatsen.
Glömde jag kanske att nämna att han är lågmäld också.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen