Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

Så instruerades telefonförsäljarna att ljuga

Försäljarna skulle påstå att de såg kundens nuvarande telefonkostnader – trots att det inte var sant. Personer som har jobbat för Telework, Fastcom och Connect4U berättar om hårda arbetsförhållanden, uteblivna löner och utbildningar där de instruerades att ljuga.

Bild: Moa Dahlin
I höstas svarade Max på en annons från företaget Telework som sökte telefonförsäljare. Han fick snabbt komma på intervju och senare samma dag kom ett meddelande om att jobbet var hans.
Anställningen inleddes med en introduktion där ytterligare några nyanställda deltog. Redan där förstod Max, som egentligen heter något annat, att det här inte var ett jobb som andra. På intervjun hade det hetat att han skulle förlänga befintliga abonnemang. Nu visade det sig att uppdraget egentligen var att ragga helt nya kunder – åt operatören Fastcom.
Konstigt nog var det inte många kunder som ifrågasatte det man sa. Om man lät självsäker och snabbt gick vidare, så var det ingen som frågade.
– Vi skulle säga ungefär: ”Jag ser att du betalar 149 kronor per månad i dag, jag kan sänka det till 49 kronor. Det låter väl bra?” Men i själva verket hade vi ingen aning om vad de betalade, det kunde vi inte se. Jag ifrågasatte det men de som höll introduktionen sa bara att 149 kronor är vad de kan ha, eller brukar ha. I själva verket är det många som har det inbundet i sitt abonnemang, och i så fall kanske det är noll kronor, berättar Max och tillägger:
– Konstigt nog var det inte många kunder som ifrågasatte det man sa. Om man lät självsäker och snabbt gick vidare, så var det ingen som frågade.
Läs mer: Kunder i hela Sverige rasar mot telefonförsäljare från Helsingborg
På introduktionen uppmanades de nyanställda också att sträva efter ”ett snabbt avslut” så att kunden inte skulle hinna ångra sig.
– Man skulle gå snabbt från det ena till det andra och inte låta kunden prata så mycket, bara fråga ibland ”det låter väl bra?” Poängen var att kunden knappt skulle ha hunnit förstå någonting, berättar Max.
Max fick nog av arbetsuppgifterna efter några dagar. Men hans historia bekräftas av flera andra personer som har jobbat för samma företag de senaste tio månaderna och som oberoende av varandra har hört av sig till tidningen. Historierna om säljinstruktionerna är inte identiska, men att man skulle påstå sig kunna se kundens nuvarande kostnader är en återkommande punkt – som bara en medarbetare från den här perioden inte känns vid.
– När jag sa så trodde de så klart att jag samarbetade med Telia, eller vem de nu hade. Hur skulle jag annars kunnat se vad de betalade? Det gjorde också att de blev betryggade att jag verkligen kunde sänka deras kostnader, säger en tjej som vill vara anonym.
Det är inte alls konstigt om de inte fattade att de bytte operatör.
– Jag sa att jag ringde från Telework i början av samtalet, men det hörde de knappt. Namnet Fastcom dök inte upp förrän vid inspelningen. Det är inte alls konstigt om de inte fattade att de bytte operatör, säger en annan.
Sammanlagt har tidningen pratat med ett tiotal unga personer som har jobbat i Helsingborg för Telework, Fastcom, Connect4U eller Swedfonenet de senaste två åren. Alla hävdar att de vilseledde kunderna på något sätt, och att det skedde på arbetsledarnas uppmaning eller med deras tysta godkännande.
Läs mer: Telefonföretagen granskas av Konsumentverket
Sätten varierar lite från person till person och beroende på under vilken period vederbörande jobbat för bolagen. Det kan handla om att mörka uppgifter kring täckning eller samtalspott, att vissa tillkommande kostnader inte nämndes förrän efter avtalsinspelningen, eller att försäljaren skulle utge sig för att vara en oberoende rådgivare, som hjälpte kunden att hitta den bästa operatören beroende på hur ringvanorna såg ut. Men operatören som rekommenderades var alltid samma – Swedfonenet.
– Man fick lämna hjärtat hemma för att kunna sälja, konstaterar en kille som jobbade på Connect4U hösten 2014.
– Jag fattade inte att jag lurades, för jag visste inte vad jag sålde. Jag fick ju bara tre timmars introduktion. Jag har jobbat som telefonförsäljare på ett seriöst företag efteråt. Där fick jag en veckas utbildning för att verkligen kunna svara på kundens frågor, säger en tjej.
Har du sett filmen ”Wolf on Wall street”? Precis så var det. Det talades om att vi skulle vara rovdjur som skulle överfalla bytet – alltså kunden – och fånga in dem så att de inte kunde komma loss.
Flera berättar om hårda säljkrav och uteblivna löner.
– Har du sett filmen ”Wolf on Wall street”? Precis så var det. Det talades om att vi skulle vara rovdjur som skulle överfalla bytet – alltså kunden – och fånga in dem så att de inte kunde komma loss, berättar en person.
Ett återkommande vittnesmål är också att de duktigaste säljarna premierades, medan de som inte lyckades fick skäll.
Läs mer: Här är strukturen bakom telefonförsäljningen – och så mycket tjänar ägarna
Nästan alla säger att lönen inte var vad de hade blivit lovade. En person berättar att hen försäkrade sig om att även provdagarna skulle vara betalda. Efter några dagars jobb valde hen att sluta och beräknade då att få ut flera tusen kronor efter skatt – baserat på den provisionsnivå som utlovats.
– Men jag fick inte ett öre. De påstod att jag hade missuppfattat. Vi hade inte skrivit kontrakt eftersom jag bara provjobbade, så det var ord mot ord.
De var så bra på att prata. Allt de sa lät bra och självklart.
Hur kunde de komma undan med att behandla sin personal på det sättet? Den frågan ställer vi till flera av de tidigare försäljarna. Men ingen kan svara på den. Några säger att de inte visste hur det brukar vara på arbetsplatser. Flera använder ordet "manipulering".
– De var så bra på att prata. Allt de sa lät bra och självklart, säger en tjej i 20-årsåldern.
I tidigare mejlsvar har Telework och Fastcoms företrädare bestämt avvisat att säljare ska ha blivit instruerade att ljuga.
Arash Delevar är en av ägarna till bolagen samt styrelseordförande i Connect4U. Precis som vid våra tidigare kontakter vägrar han besvara frågor muntligt. Trots flera påringningar lyfter han inte luren, utan bekräftar bara via sms att han noterat att tidningen försökt nå honom.
Via sms ifrågasätter han varför medarbetarna inte hört av sig till personalchefen eller facket om de inte fått ut sin lön. Han skriver också: ”Vi arbetar aktivt med att förhindra all form av vilseledande försäljning och i de fall där säljare inte håller sig till dessa riktlinjer leder detta till att säljaren inte får vara kvar hos oss längre.”
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Telefonförsäljning
Gå till toppen