Åsikter

Läsartext: ”Fler tjejer behövs i teknikens värld – här är sex exempel som gör skillnad”

Rikta insatser för att öka teknikintresset bland tjejer, tycker Andrea Pettersson. Bilden är från 2013, då elever på teknikprogrammet på Polhemskolan i Lund ville väcka intresse för teknik bland lågstadiebarn i Bjärred och i Lund. Smilla Åberg och Ida Jönsson lyckades göra en parallell seriekoppling med hjälp av lera, lampor och ett batteri.Bild: Emma Larsson
När jag började läsa på Lunds tekniska högskola (LTH) var andelen antagna kvinnor till civilingenjörsutbildningarna i teknisk fysik och elektroteknik 13 procent och på datorvetenskap bara 7 procent.
Men det behöver varken vara svårt eller krångligt att arbeta för att öka tjejers intresse för teknik.
Själv upptäckte jag intresset för naturvetenskap när jag var tretton. Jag ägnade dagar på bibblan för att försöka förstå vad ”fysik” var. Det var inte helt lätt. Tack vare en inspirerande NO-undervisning höll intresset i sig och jag kvalificerade mig till Sverige-finalen i tävlingen European Union Science Olympiad när jag gick i nian.
Det blev naturvetenskaplig-energiteknisk linje på gymnasiet, där vi hade många små specialkurser i teknik – och lärare som uppmuntrade till att ställa frågor. Sista året på gymnasiet fick jag chansen att åka på en hel veckas introduktion till Lunds tekniska högskola under ett höstlov. Där och då bestämde jag mig för vilken utbildning jag ville söka.
I dag finns många initiativ för att öka tjejers intresse för teknik.
Womengineer bidrar med ett nytt perspektiv på ingenjörsyrket genom att lyfta förebilder på sin blogg. De arrangerar även IGEday där över tusen tjejer besökte 37 olika företag förra året och testade på ingenjörsyrket för en dag. I utvärderingen efteråt svarade 81 procent att de kunde tänka sig ingenjörsyrket i framtiden.
Pink programming är en ideell förening som vill få fler kvinnor att vilja arbeta som utvecklare inom IT. Halvvägs under 2016 har de haft tretton fullsatta event, lyft fram tjugo kvinnliga förebilder och programmerat med femhundra olika kvinnor. När de släppte biljetterna till sitt sommarläger blev det ett smärre kaos, då flera tusen var inne samtidigt i biljettsystemet och ville köpa biljett.
• Projektet Inga Ingenjör introducerar ingenjörsyrket redan i lågstadiet med hjälp av berättelsens kraft. Boken ”Inga och Leo löser allt” realiserades med feedbackgrupper bestående av barn, föräldrar, pedagoger, bibliotekarier, och barnboksredaktörer. I en bokrecension skriver en lågstadielärare att boken inspirerat tredjeklassare till att själva vilja bli uppfinnare.
• LTH driver projektet Flickor på Teknis varje år där 120 gymnasietjejer får komma på besök under tre dagar på högskolan. De har kvinnliga faddrar som de bor hos och dessa fungerar också som unga förebilder. På LTH är andelen kvinnliga ingenjörsstudenter idag runt 35 procent.
• I Youtube-serien Therese Testar Teknik berättar en ung tjej om teknik och peppar tjejer att välja teknikprogrammet på gymnasiet. Det första avsnittet som publicerades i februari har nu över 380 000 visningar på YouTube!
Svenska Science centers (SSC) har två miljoner besökare årligen och varje år genomförs skolprogram för cirka 300 000 elever från förskola till gymnasiet och 30 000 pedagoger fortbildas. SSC:s arbete med att möjliggöra för alla barn att lära sig om till exempel programmering väldigt viktigt också ur ett jämställdhetsperspektiv. Vattenhallen heter det science center som finns i Lund.
Trots allt detta är det bara 29 procent kvinnor på ingenjörsutbildningarna – och på programmen teknisk fysik, elektroteknik och datorvetenskap är siffrorna lägre än så. Nyligen uppmanade Teknikföretagens chef för industriell utveckling Amelie von Zweigbergk regeringen att tillsätta en kriskommission för att få in fler tjejer på teknikprogrammet.
Jag håller med. Det finns ett behov av både resurser och riktade insatser för att öka intresset bland tjejer. Men vi står inte och famlar i mörkret i den här frågan, det finns etablerade evenemang och initiativ som hjälper – och de är mycket goda utgångspunkter för oss att gå vidare ifrån.

Andrea Pettersson

Andrea Pettersson är nyexaminerad civilingenjör från Lunds Tekniska Högskola. Arbetar sedan i maj heltid med vetenskapskommunikation till barn och unga under artistnamnet Vetenskaps-Andrea. Del av projekt Inga Ingenjör samt Vattenhallen Science center i Lund.
Läs mer:Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen