Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Succéopera kommer till Kulturen

Nyskriven succéopera kommer till Lund för två sista föreställningar i helgen. – Det blir folkligt, festligt och fullsatt, säger librettisten Maria Sundqvist.

"Det går an" har spelats på Läckö slott hela sommaren. Nu kommer ensemblen, här med Emma Sventelius i mitten, till Lund för två sista föreställningar på Kulturen denna fredag och lördag.Bild: Petter Magnusson
Tänk om Carl Jonas Love Almqvist hade fått uppleva succén som operaversionen av hans roman "Det går an" har blivit sommaren 2016, 150 år efter hans död.
Annat var det 1839 när hans kortroman "Det går an", som senare skulle bli en klassiker, publicerades. Det gick verkligen inte an att kritisera äktenskapet och argumentera för kvinnlig frigörelse, kan man säga.
Almqvist fick sparken från sin tjänst som rektor och blev allmänt villebråd i samhällsdebatten. Han dog ensam och utblottad i Bremen.
Men den här sommaren har hans kärleksberättelse om sergeant Albert (spelad av Carl Ackerfeldt) och glasmästardottern Sara (Frida Engström) som motsatte sig att ingå äktenskap fått nytt liv på Läckö slott, i en helt nyskriven opera i samarbete med Operaverkstaden på Malmö opera. Kritikerna i alla stora dags- och kvällstidningar har jublat enhälligt.
Denna fredag och lördag kommer ensemblen till Kulturen i Lund och spelar sina två sista föreställningar.
- Det är inte ofta man är med om en så här total succé, vi är väldigt stolta, säger Maria Sundqvist, operachef på Operaverkstan i Malmö.
– Tänk att en nyskriven opera kan kännas så frisk, att historien kan kännas så aktuell.
Det är hon som har tagit sig an uppgiften att förvandla Almqvists ord till opera, eller på operaspråk: att skriva librettot.
– Det har varit fantastiskt roligt. Jag älskar Almqvist för allt han står för, som författare, poet och polemiker. Jag har gjort mitt yttersta för att försvara Almqvists text, han har ett vansinnigt vackert språk. Men det är viktigt att det blir hörbart och begripligt.
För en person i ensemblen kommer det att bli extra speciellt att spela i Lund. Hon har stått på scen på Kulturen förr, när hon som barn har sjungit med kulturskolans körer — mezzosopranen Emma Sventelius som spelar dalkullan Vera.
- Det ska bli så kul! För mig är det väldigt speciellt att komma till min hemstad och visa den här fantastiska produktionen för alla i Lund, men också att visa lilla vackra Lund för mina kollegor.
Kärleksparet, glasmästardottern Sara (Frida Engström) och sergeant Albert (Carl Ackerfeldt). Foto: Petter Magnusson.
Berättelsen utspelar sig i en tid när kvinnor inte fick arbeta, äga eller rösta. En kvinna blev omyndig om hon gifte sig. I början av berättelsen träffar Sara Widebäck inte bara sitt blivande kärleksobjekt, utan även tre dalkullor. På den tiden var dalkullor frisinta kvinnor som ofta reste runt och sålde saker och vägrade finna sig i kvinnans lott, berättar Emma Sventelius.
– Dalkullorna är med som ett exempel från tiden, för att visa hur begränsad kvinnan var. Det är en liten roll, men symboliskt viktig.
Emma Sventelius hoppas att publiken inte bara ska bestå av inbitna operafantaster, utan även unga, gärna politiskt intresserade personer.
– Man måste inte ha ett kulturellt intresse, det räcker att vara intresserad av vår samhällshistoria.
Maria Sundqvist som har bred erfarenhet inom opera, bland annat som operachef, regissör och librettist, tror att "Det går an" kan gå an hos de allra flesta, operafantaster eller ej.
– Man kan komma helt oförberedd. Tilltalet är väldigt utåtriktat och medryckande, säger hon.

"Det går an" på Kulturen

"Det går an" är ett samarbete mellan Stiftelsen Läckö slott och Operaverkstan, Malmö opera. Föreställningen har spelats på Läckö slott till och med den 30 juli och spelas på Kulturen i Lund denna fredag-lördag.
Musik: Daniel Fjellström. Libretto: Maria Sundqvist efter Carl Jonas Love Almqvists roman. Dirigent: Simon Phipps. Regi och scenografi: Linus Fellbom.
Gå till toppen