Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Johanna Karlsson: Allt var som väntat – Avicii avslutade med en smäll

Konsert. Avicii, Tallriken, Malmö, Fredag 5 augusti.

Avicii under sin sista spelning på Tallriken i Malmö på fredagen.Bild: Sandra Henningsson
Att fenomenet Avicii slutar turnera gör att han förlorar sin titel. Långa diskussioner har förts om vad arenahousen – med sitt egensinniga live-format som blandar konsert, nattklubbskväll och någon sorts cirkusföreställning eller musikal – egentligen är.
Med det här turnéstoppet klargörs Aviciis fall: du kan inte kallas för dj om du inte längre spelar musik ute. Till skillnad från hos de flesta kollegor hittas Aviciis bakgrund inte heller i klubblivet utan han är en hemmagrodd producent med melodisinne, och jag gissar att det är vad han kommer att kallas framöver. Att hans halvbrors pappa heter Tommy Körberg hörs mer än att hans karriär tog fart på toppen av en ny sorts housevåg.
När nu dj:andet ska få sitt slut har Malmö valts ut till Aviciis sista svenska anhalt. Såväl Aviciis egna närmsta anhöriga som prins Carl Philip och Sofia finns publiken inne på tallriken mitt i Pildammsparken. Det ger en speciell känsla. Som att statens representanter samlats för att bevittna slutet på en officiell svensk exportsuccé.
Första timmen vigs åt hits som följt med på Aviciispelningarna i flera år. Florence and the Machines "Spectrum", Nicky Romero och Aviciis "I could be the one", Armin van Buurens "Drowning". Det är alla låtar du inte kunnat se Avicii utan att höra och i ärlighetens namn överlappar låtvalen varandra ganska mycket bland hans kollegor i samma genre.
Mest reaktion från publiken får tidiga Aviciiproduktionerna "Tweet it" och "Seek Bromance”, som också spelas under första timmen. Det är låtar där den gamla Avicii, en ung Stockholmskille som gjorde housemusik hemma utan att någonsin ha sprungit på klubbar, skymtar förbi.
Precis som det gör när han spelar ”Animal” av Pryda, som spelar på tallriken i kväll. Efter det kommer popen tillbaka med egna remixer av Robyn och Coldplay. Låtar som ligger långt ifrån sovrumshousen.
Den som lyssnar igenom spellistan kommer få en förklaring till vilka beståndsdelar Aviciis musik från början byggdes av, men det hörs också att alla Aviciis nutida referenser inte längre ryms i dj:andet.
Det brukar annars vara så du känner igen en dj, vad han spelar för låtar avslöjar vilken sorts produktioner han håller på att färdigställa just nu. Istället innehåller de senaste Aviciialbumen betydligt fler delar än den musik hans dj-set täcker in. Kanske ger det ett hum om varför han slutar spela ute.
Det är förvånande hur lik den sista Aviciispelningen är alla tidigare. Bland låtvalen förvånar bara brittiska Dizzee Rascal, det hör inte till vanligheterna att få höra rap på en Aviciispelning.
Andra timmen spelas de riktigt stora albumhiten från senare år. Soundet ligger närmare Abba än David Guetta. Men som fest är det en värdig avslutning och kanske ska en avslutande arenahousespelning just hylla vad de andra spelningarna varit.
Efter exakt två timmars spelande öppnar sig himlen i ett fyrverkeri och Avicii säger hejdå följt av en kort tystnad. Publiken förväntar sig "Levels", den låt Avicii slog igenom med som fortfarande är det bästa han gjort. Men de får först höra ett helt Etta James-nummer spelas ut, den Ettalåt som ”Levels” samplar, innan den kör igång i tusen olika versioner efter varandra.
Malmöbor som firat valborg och nyår i Pildammsparken kommer få vänja sig vid att tallriken nu exploderar även på vanliga kvällar. Efter somrarna med housefestival öppnar parken upp för att bli en riktig, fast konsertarena mitt i Malmö där solostjärnor säljer ut gräsplätten.
Men den svenske superproducenten kommer aldrig mer tillbaka. Från och med nu är han inte längre en dj.
Gå till toppen