Kultur

Let's Go ner på stan

En kommersiell masspsykos, ett zombiesamhälle eller summer of love för internetgenerationen? Pokémon Go fick på några veckors tid en hel värld att lyfta på häcken och sänka blicken. ”Det finns en meningsfullhet i det totalt meningslösa”, säger Martin Berg, docent i sociologi.

Denna text publicerades den 7 augusti 2016.
Organiserade Pokémonvandringar, där spelare tillsammans är ute för att fånga monster, är ett vanligt förekommande fenomen inom Pokémoncommunityn.Bild: Anna Wahlgren
När Ingemar Stenmark åkte slalom stannade Sverige.
Det var i slutet av 1970-talet och den då drygt 20 år gamla skidåkaren var på väg att bli flerfaldig världsmästare och en av Sveriges största idrottsmän genom alla tider.
Tv-apparater rullades in i klassrum, lektioner avbröts och kollegor enades över en persons idrottsliga framgångar. VM, OS och världscuper. All annan aktivitet pausades när Ingemar Stenmark åkte ned för backen och efter minuter i andakt fortsatte vardagen som vanligt.
12, 13, och 14-åringarna Philip Åström, Isac Josefsson, Sixten Jönsson och Liam Becker har haft ett sommarlov där de varit ute tillsammans och spelat mycket Pokémon Go."Jag tror vi kommer att längta tillbaka till den här tiden sen. När spelet blir tråkigt och vi håller på med något annat kommer vi säkert att minnas det här och tänka tillbaka", säger Liam Becker.Bild: Anna Wahlgren
Nu stannar inte Sverige längre, men en vardag i juli på spelföretaget Massive Entertainment skickades ett massmejl ut till alla anställda med ett brådskande budskap.
Massive Entertainment har inte bara blivit känt genom att utveckla spel som Far Cry 3 och Assassin's Creed: Revelations. Utanför deras kontor vid kanalen i Malmö finns även ett av stadens mest lukrativa Pokéstops, en plats med goda möjligheter för sällsynt Pokémonfångst.
Ett storslalomlopp varar i knappt femtio sekunder. En Gyarados kan bara fångas i fem minuter. För att kunna jaga de mest kraftfulla figurerna i Pokémon Go är tajming därför av största vikt.
Företaget stannade upp, kollegor marscherade ut, lyfte sina telefoner och riktade dem mot vattnet.
Ett antal virtuella pokébollar senare gick de anställda åter in och arbetsdagen kunde återgå till det normala.
Med megafon i hand leder Samir Arabi-Eter en av sommarens många Pokémonvandringar. "Att många är ute och spelar samtidigt har lett till att jag känner mig tryggare i staden", säger han.Bild: Anna Wahlgren
Samir Arabi-Eter, 32, grundare av den 24 000 personer starka Facebookgruppen Pokémon Go Sverige, skrattar lite lätt efter att han berättat anekdoten när vi ses på Spelens hus i nordöstra Malmö, där han arbetar som projektledare.
De senaste veckorna har hans mobil "varit på konstant laddning" på grund av den batterislukande appen, och under vårt möte vibrerar telefonen hela tiden av mottagna meddelanden från folk som har frågor om Pokémon Go.
Den organiserade Pokémonjakt som Massive Entertainment bedrev under arbetstid, beskriver Samir Arabi-Eter som en skiss över sommaren 2016 – men samtidigt ett bevis på hur spelkulturen utvecklats på bara några veckor.
Bild: Anna Wahlgren
Det var den 16 juli i år som mobilspelet Pokémon Go först lanserades i Sverige och på bara några dagar blev det ett av de mest omskrivna och nedladdade spelen de senaste åren.
Horder av människor i alla åldrar har samlats utanför offentliga platser. Det har rapporterats om spelare som hittat lik när de sökt efter Pokémon, Pokémonjägare som blivit spetsade på staket i sin jakt och om autistiska barn som börjat kommunicera med andra. Tidningar har skrivit spaltmeter om fenomenet i stort sett varje dag och spelare har vandrat mil för att hitta Pokémon.
Jag har nog aldrig varit ute och gått så här mycket tidigare skulle jag tro. På mindre än två veckor har jag gått 210 kilometer.
Samir Arabi-Eter är en av de personer i Malmös Pokémon Go-värld som har gått längst sträcka.
– Jag har nog aldrig varit ute och gått så här mycket tidigare skulle jag tro. På mindre än två veckor har jag gått 210 kilometer, säger han.
Men det är inte själva jakten som har varit det viktigaste för Samir Arabi-Eter, utan den sociala aspekten av spelet.
Han berättar om personer som i communityn hittat nya vänner och en gemenskap, människor med självskadebeteende som nu börjat använda Pokémon Go för att dämpa sin ångest.
Filip Avodin, 20, Isabelle Thunström, 18 och Timmy Jönsson, 19 har bytt ut stranden mot parken utanför biblioteket. Här umgås de, lyssnar på musik och spelar Pokémon.Bild: Anna Wahlgren
På kvällar kan spelare samlas och se på solnedgången vid havet tillsammans – samtidigt som de lägger ut virtuella byten för att fånga Vattenpokémon. Ibland träffas medlemmar, med externa batterier och telefoner i högsta hugg, vid offentliga platser, går organiserade marscher och lyssnar på "Pokémonmusik" ur medhavda ljudsystem.
Jag har inte direkt tänkt på det som summer of love, men jag kommer definitivt att förknippa sommaren med Pokémon.
För många människor har Pokémon Go varit sommarens viktigaste inslag – och en kulturyttring som de kommer att bära med sig. Bland annat Kevin Pruszynski, 21, moderator och aktiv i föreningen Pokémon Go Malmö.
– Jag har inte direkt tänkt på det som summer of love, men jag kommer definitivt att förknippa sommaren med Pokémon. När jag tänker tillbaka på vad som hände är det här något jag kan berätta för mina barnbarn, säger han skämtsamt.
Likt Samir Arabi-Eter har han främst valt att engagera sig i communityn, starta föreningar och arrangera evenemang som vandringar eller träffar.
– Jag ser det här spelet som en möjlighet för inbitna spelare att komma ut och socialisera med andra, samtidigt som det kan visa att spelkulturen inte bara innebär att man är inomhus och sitter still. De som tidigare inte haft ett naturligt intresse för spel och e-sport kan på så sätt lockas in, säger han.
Bild: Anna Wahlgren
Men trots all aktivitet och publicitet i media har Pokémon Go och dess spelare inte enbart mötts av positiva reaktioner. Krönikören Alex Schulman skrev en flitigt delad krönika i tidningen Expressen där han kallar spelet för "dum-i-huvet-samhällets slutstation" och konstaterar att "kommuner borde gå in och krishantera". Amerikanska forskare hävdade i veckan att spelet exploaterar hjärnans belöningssystem.
Världen står i brand och alla blickar ner i sina telefoner - hur ställer ni er till kritik om att Pokémonspelare inte bryr sig om omvärlden?
– Att säga att folk bara stirrar ner i sina telefoner är trångsynt. Människor har alltid velat hitta på något som är roligt och har spelat andra spel när det varit katastrofer. När det är något som engagerar så många personer gäller det att kunna använda det för att göra något positivt - som att hjälpa utsatta grupper exempelvis. Vi har varit i dialog med kommunen om att anordna nattvandringar. Vi har dessutom inlett ett samarbete med några sponsorer där vi samlar in pengar till ett antal lånetelefoner som vi sedan lånar ut till nyanlända och ensamkommande. Vi kommer att gå i grupper på vandringar med dem och ger dem därigenom en chans att uppleva sin stad på ett nytt sätt, säger Samir Arabi-Eter.
Spelet används däremot inte enbart av folk för att fånga Pokémon, utan även av företag med kommersiella intressen. McDonald's har gått in med stora summor pengar för att göra sina restauranger till Pokéstops, mäklare lockar med hus nära till eftertraktade Pokémonnästen och bland annat har amerikanska nöjesfält bjudit Pokémonspelare på gratis inträde.
Det var Pokémon som förde Olivia Lundborg och Kevin Pruszynsky samman. "Det är ett väldigt socialt spel. Jag tror jag har pratat med 400 nya personer enbart de här dagarna. Min pappa sa till mig häromdagen att han inte sett mig vara ute såhär mycket en sommar sedan jag var liten", säger Kevin Pruszinsky.Bild: Anna Wahlgren
Pokémonkulturen, med dess små och färglada monster, har haft stark dragningskraft hos unga människor enda sedan de första Gameboyspelen, den tecknade serien och spelkorten lanserades i slutet av nittiotalet.
Men är det på grund av att nittiotalisterna, som växte upp med Pokémon, har börjat bli vuxna som Pokémon Go har blivit en sådan hysteri?
– Jag älskar nostalgi, konstaterar Olivia Lundborg, 21, retrospelsfantast och en av Malmös bästa Pokémon Go-spelare.
Vi möts utanför Klaffbron i Malmö – en plats hon beskriver som ett ställe där det går att få tag i sällsynta Pokémon och en del av staden hon aldrig hade varit i annars.
Trots att det inte ens har gått en månad sedan spelet lanserades har Olivia Lundborg uppnått nivå 29 och fångat nästan alla av spelets 151 Pokémon.
I sitt kompisgäng lägger de upp taktiker över hur de ska gå de bästa rundorna för att på effektivast möjliga sätt hitta nya Pokémon. Från klockan fyra på eftermiddagen till fyra på natten kan de vara ute på jakt.
Det var lite pirrigt de första dagarna med spelet. En kväll när vi var ute och gick här vid Klaffbron fick vi reda på att en ovanlig Pokémon hade synts vid Ribban. Vi sprang, åkte moped och bil för att ta oss dit.
Vad händer om någon sällsynt dyker upp?
– Då springer man. Om man ser på radarn att något kan vara i närheten och sedan märker att folk stannar upp – då vet man att det är något som händer, säger hon och fortsätter:
– Det var lite pirrigt de första dagarna med spelet. En kväll när vi var ute och gick här vid Klaffbron fick vi reda på att en ovanlig Pokémon hade synts vid Ribban. Vi sprang, åkte moped och bil för att ta oss dit. Det tog oss endast sex minuter.
Bild: Anna Wahlgren
Det organiserade sökandet med språngmarscher där blicken är fäst i telefonen är ett av de beteenden som kritikerna kallar för ”zombieliknande”.
– Det ser ju lite lustigt ut när människor går i grupp vid märkliga tillfällen på dygnet utan något direkt mål och irrar omkring på gräsmattor. Det väcker en hel del tankar - varför håller man på så? Samtidigt får man tänka på att det har gått otroligt fort. Den här typen av appar med liknande teknik kommer att bli viktigare och viktigare, säger Martin Berg, docent i sociologi med internetkultur som specialområde.
Martin Berg, docent i sociologi vars specialområde är inom internetkultur.Bild: Johan Bävman
Augumented reality – förstärkt verklighet – är den teknik som Pokémon Go använder sig av på en primitiv nivå och som Martin Berg tror fler spel kommer använda sig av i framtiden.
AR-teknik innebär att verkliga miljöer interagerar med fiktiva, så att ens vardagliga rutiner och transportsträckor - som exempelvis hundpromenader eller gångsträckan till busshållplatsen – blir en del av spelupplevelsen. Därför ser många sin naturliga miljö på ett nytt sätt, och det kan bli på dessa dagliga sträckor som framtida appar kommer att användas, förklarar Martin Berg.
”Fisken Magikarp är ju helt värdelös. Men om man samlar tillräckligt mycket godis kan den bli något helt annorlunda. Den spänningen tror jag kan vara en drivkraft för många”, säger Martin Berg, docent i sociologi.Bild: Anna Wahlgren
Men tekniken är inte ny för Pokémon Go utan har funnits i spel tidigare, exempelvis i den dystopiska framtidsskildringen Ingress från 2014 – vars spelmotor Pokémon Go bygger på.
Både Olivia Lundborg och Samir Arabi-Eter är forna Ingresspelare. Anledningen till att det inte rönt samma framgångar som Pokémon Go tror de till viss del beror på den relation många har till just Pokémon.
Under en Pokémonvandring genom västra Skåne är de flesta spelare vi möter av samma uppfattning.
– Pokémon är något speciellt. Det är det här vi har vuxit upp med, säger Sanna Zhang, 22, som har tillbringat flera dagar i rad med att fånga Pokémon utanför Dunkers i Helsingborg.
– Det här är nästa generations motsvarighet till våra analoga Pokémonkort, säger Victoria Vendel, 26, som kombinerar Pokémonjakten i centrala Helsingborg med en promenad med dottern Zelda.
Sanna och Mona Zhang har tillbringat flera dagar utanför Dunkers kulturhus i Helsingborg. Där finns nämligen närhet till flera olika Pokéstops där många lägger ut virtuella fällor.Bild: Anna Wahlgren
Det är inte enbart generation Y och Z som fallit offer för Pokémon Go och dess kringliggande kultur. Utanför platser som Malmö stadsbibliotek, Dunkers kulturhus och stadsparken i Lund har allt från tioåringar till pensionärer synts jaga virtuella monster.
Att generationer möts över ett och samma digitala fenomen är inget som är unikt för Pokémon Go, berättar Martin Berg, som tidigare inte hade någon djupare Pokémonrelation. Inte heller att människor samlas på offentliga platser som en del av ett fenomen på internet.
– Det är ju klart att man undrar; vad gör alla andra människor? På det sättet är det inget unikt fall.
– Människor har träffats i verkligheten över internetfenomen tidigare. Ta Facebook eller Twitter till exempel. När sociala medier fortfarande var nytt arrangerades det träffar runt om på olika platser där exempelvis alla twitteranvändare från Malmö möttes på en och samma plats.
Hur kommer det sig att vi förenas över just ett sådant här spel just nu?
– Med tanke på allt tråkigt som händer i världen, terror och fascistiska politiska krafter, tänker jag att man kanske borde ägna det en tanke istället - men kanske är det då man väljer att gå in i det lilla. Tänk dig själv, världen blir plötsligt hanterlig. Du har en karta där det finns Pokéstops och gym, du gör samma sak som alla andra och har en gemensam referens.
– Samtidigt finns det ju inget som är tråkigare än folk som gnäller när det kommer något nytt. Samma sak hände när appar som Foursquare eller Koala lanserades, folk rasade över att människor gick runt och checkade in på platser över allt. Även om jag personligen tycker att man borde göra något för att förbättra världsproblem istället för att bara spela är jag samtidigt en del av problemet. Jag är nämligen på nivå 20.
Victoria Vendel växte upp med Pokémon och är en inbiten spelfantast. Här tar hon en spelpaus tillsammans med dottern Zelda.Bild: Anna Wahlgren
Förutom att enbart samlas runt offentliga platser har det vuxit fram en subkultur där många aktiva försöker använda spelet till något välgörande ändamål. Går det att påverka världen med ett spel?
– Jag tror att med en app som det här kan man förändra folks rörelsemönster, det är ju jättebra. Folk får komma ut och uppleva andra delar av staden. Varje gång det bubblar upp någon ny teknologisk hajp eller kultur tänker folk direkt att "nu kan vi göra en massa bra grejer och lösa allt från fetma till integration". Riktigt så enkelt är det inte, men det är klart att vi försöker förstå vad det är för något nytt med teknologin och hur vi kan använda det till något bra. Vi kommer att fortsätta att undersöka tills vi blir kloka på tekniken.
Vad är det med spelet som gör att vi fastnar för det?
– Det är mångfacetterat och finns många sätt att angripa det, men ett sätt är att se det meningsfulla i det totalt meningslösa. Just jakten - att man jagar något man inte känner till och hela tiden vill gå vidare för att ta reda på vad det är som händer, är ett skäl. För någon annan kan det vara just promenaden som är anledningen, för en tredje att det är söta djur. Man vet inte vad som händer - vad händer om man fångar allt?
Den första augusti inträffade en viktig punkt i den svenska Pokémon Go-sfären. Stockholmaren Alexander D'Rosso var först i Sverige med att fånga samtliga Pokémon och i tidningen Aftonbladet konstaterade han att han "gjorde det för träningens skull".
Håller Pokémon Go-hysterin på att ta slut?
– Det finns en meningsfullhet i det totalt meningslösa, men någonstans tar det roliga slut. Spelet handlar väldigt lite om färdigheter och kunskap. Det handlar om tid, lust och en vilja att promenera. Andra spel, vare sig det är World of Warcraft eller schack, handlar om att bli skicklig, säger Martin Berg och konstaterar:
– Jag tror inte att det dör helt ännu men jag tror det är svårt för folk att hinna med att spela när det är dags att hinna med jobb och andra åtaganden. Det var en bra tajming att det släpptes nu på sommaren, jag tror inte att folk hade sprungit ut och letat Pokémon i snålblåsten. Vad som kommer ta efter den här trenden är svårt att säga, men jag tror inte att vi kommer möta vårsolen 2017 i Pokémonvärlden. Gör vi det äter jag upp min hatt, säger Martin Berg.
Stadsbiblioteket i Malmö, en dag i juli 2016. Anledningen till att så många människor samlats just här är att det går att nå många bra Pokéstops samtidigt.Bild: Anna Wahlgren
Inom communityn har medlemmarna börjat diskutera hur de ska hålla sammanhållningen vid liv även när vintern träder in.
– Just nu håller intresset på att öka fortfarande, upplever jag, men alla bubblor spricker ju till slut. Inom vår community kommer vi absolut fortsätta spela länge till, säger Olivia Lundborg.
Oavsett hur framtiden för Pokémon Go ser ut kommer det att ha gjort avtryck inom spelkulturen, tror Samir Arabi-Eter. Ingemar Stenmark fick ett land att sitta still och stanna upp men Pokémon Go fick en spelbransch att bege sig ut på gatorna.
– Det här kommer att ses som sommaren då alla gick ut och spelade tillsammans. Det kommer nog också göra folk peppade för framtida virtual reality-spel där man helt och hållet går in i själva tekniken. Jag tror absolut att fler spel med AR-teknik uppstår men det kommer inte väcka samma uppståndelse som det här. Pokémon Go bröt mark på samma vis som World of Warcraft gjorde för onlinerollspel.

Pokémon – en introduktion

1996 skapade Satoshi Taijri multimediaserien Pokémon, vars namn är en förkortning av Pocket monsters.
I form av spelkort, tecknade tv-serier, långfilmer, serietidningar och spel till Nintendos konsoler, slog Pokémon igenom stort världen över under slutet av nittiotalet.
Tv-serien, som hade premiär på svensk tv år 2000, handlar om Pokémontränaren Ash Ketchum och hans sökande efter att Pokémon. Spelen följer även samma devis.
Till en början lanserades 151 olika Pokémon, men under åren har flera omgångar med olika "generationer" av monster släppts.
Pokémon Go, som bygger på den första generationen Pokémon, är ett platsbaserat mobilspel utvecklat av företaget Niantec, som släpptes i juli 2016.
Syftet med spelet är att fånga och samla Pokémon och sedan slåss mot andra spelare.
Pokémon Go använder sig av en teknik som kallas för augumented reality - förstärkt verklighet. Det innebär att fiktiva miljöer interagerar med verkliga. I spelet, som använder sig av telefonens GPS och kamera, syns en karta över den plats där du befinner dig. När en Pokémon befinner sig i närheten vibrerar telefonen och då finns det möjlighet att fånga den, med hjälp av virtuella bollar - så kallade Pokébollar.
Det går också att samla Pokémonägg för att få tag på nya monster. För att kläcka dessa krävs det att du promenerar en viss sträcka med appen igång.
Hur många personer som helst kan fånga samma Pokémon, men de finns bara på samma plats under en begränsad tid. Beroende på vilken miljö du befinner dig i kan olika typer av Pokémon dyka upp.
Offentliga konstverk och historiska platser fungerar som Pokéstops, det vill säga platser där det går att samla nya virtuella bollar och andra tillbehör, samtidigt som det går att lägga ut lockbeten för att lura fram sällsynta Pokémon.
Vissa platser fungerar även som gym, där spelare kan möta andra genom att slåss med sina infångade monster.

Pokémon Go i Skåne

I samband med att spelet slog igenom har en stark spelcommunity vuxit fram.
Facebookgruppen Pokémon Go Sverige har över 24 000 medlemmar och riktar sig till spelare över hela landet. Det finns även mindre grupper för varje stad där spelare kan skriva om olika evenemang.
Den kommande veckan kommer en Pokémonvandring att arrangeras i samband med Malmö Pride.
Söndagen den 7 augusti klockan 15 planerar hundratals skånska spelare att samlas utanför Malmö stadsbibliotek för en Pokémonträff.

Karta: Läsarnas bästa Pokémonställen i Skåne

Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Pokémon Go
Gå till toppen