Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Så hanterar försäkringsbolagen uppeldade bilar

Flera personer har fått sina bilar totalförstörda i samband med den senaste tidens bilbränder i Malmö. För att få ut ersättning från försäkringsbolagens behövs minst en halvförsäkring. Annars krävs det att förövaren hittas och döms för att bilägaren ska ha möjlighet att få skadestånd.

Bild: Patrick Persson
När ärenden med utbrända bilar når försäkringsbolagen söker de efter varningssignaler – till exempel om bilen legat ute till försäljning länge eller om personen har skulder.
– Får vi sådana indikationer så skickar vi alltid specialutbildade personer för att intervjua försäkringstagarna och vid behov gör vi en fördjupad utredning, säger Bjarne Lindén, motorskadechef på Folksam.
Men under den senaste tidens bilbränder i Malmö finns inga misstankar om bedrägerier, enligt honom.
– Det är solklara fall där utomstående tänt eld på kundernas bilar.
Även polisen utesluter att det rör sig om försäkringsbedrägerier. Nästan alla bilar som satts i brand i Malmö under sommaren är femton till tjugo år gamla. Polisen har gått igenom listan över alla ägarna, och flera av de drabbade bor inte ens i området där deras bil brann, utan har bara hälsat på någon. Det finns inte heller någon hotbild mot de drabbade ägarna, enligt kommunpolisen Glen Sjögren.
Fortsätter den negativa trenden med bilbränder i Malmö kan det påverka kundernas försäkringspremier, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg Hansa.
Men än löper bilägare i de drabbade områdena inte risk att få höjda premier.
– Några sommarmånader räcker inte för att premierna ska ändras. Det krävs en ihållande trend för att vi ska kunna höja våra premier.
Det har hänt att Trygg Hansas försäkringspremier höjts på grund av frekventa bilbränder i bostadsområden i Malmö, Stockholm och Göteborg, bekräftar Stefan Brala.
– Jag kan inte säga när och var, men visst har det hänt i storstädernas ytterområden. Men det är inte särskilt mycket pengar det rör sig om - det kan handla om ett par hundralappar om året.
Hur försäkringspremierna sätts är upp till varje enskilt försäkringsbolag. Det gäller såväl premiens storlek som gränsdragningar mellan bostadsområden med olika prissättning.
– Generellt kan man säga att de områden som oftare drabbas av bilbränder är områden som redan har en högre prissättning sedan tidigare på grund av en allmänt högre skaderisk i området. Det handlar inte bara om bränder utan om exempelvis stölder, kollisioner, bilinbrott och skadegörelse, säger Stefan Brala.
När försäkringsbolagens premier höjs byggs höjningen på historiska data.
– Men vi har ju bara vår egen statistik att tillgå. Det innebär att om hundra bilar brinner i ett område, och en av dem är vår, så påverkas inte vår prissättning - men kanske någon annans.
Om kunden bara har trafikförsäkring, och ingen ersättning utgår, räknas det inte som en försäkringsskada.
– De brända bilarna syns inte vår statistik, säger Stefan Brala.
Länsförsäkringar är med 200 000 bilar störst på bilförsäkringar i södra och västra Skåne. I Malmö har bolaget åtta områden med olika prissättning, där de branddrabbade områdena ligger i topp. Just nu hanterar bolaget flera ärenden där bilar satts i brand.
– Ärendet går till en skadereglerare som tittar på om det finns omständigheter som gör att det finns skäl att gå igenom ärendet djupare - till exempel att kunden nyligen haft en liknande skada eller att det finns indikationer i själva branden på att något inte står rätt till, säger bolagets presskommunikatör Joel Lyth.
– I sådana fall går ärendet vidare till vår utredningsavdelning. Finns det inga sådana omständigheter försöker vi hantera ärendet så fort som möjligt. Kunden kan antingen ersättas med ett liknande objekt eller så kommer vi överens med kunden om en summa som den skadade bilen löses in för.
Men bilbränderna har en marginell effekt på premien, säger Joel Lyth.
– Sett till våra totala intäkter har detta en väldigt marginell effekt. Om vi ser att det från ett år till ett annat skiljer några hundra bilbränder handlar det troligen om mindre än en procent i kostnader. Bränderna i Malmö har inte direkt påverkat prissättningen, tror han.
– Det är väldigt osannolikt att vi skulle ha höjt priset på grund av bränder. Men det är svårt att i efterhand säga vad som på fem års sikt har påverkat premien.

Stor skillnad i pris beroende på var du bor

En lång rad faktorer påverkar försäkringspremier för bilar – såsom ägarens ålder, antal år med körkort, typ av bostad, bilmodell och skadefria år. Men premierna skiljer sig stort mellan olika adresser i staden. När vi bad Folksam ta fram priser på helförsäkring med samma förutsättningar men bara ändra adress visade det sig att premien steg med 25 procent om man flyttade från Linnégatan i Limhamn till Hårds väg i Rosengård. Men ändå lite dyrare var försäkringen för den som bor på Gamla Väster.
Gå till toppen