Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Humöret en signal om när det är för mycket

Färre tappade sugar och färre överbelastningsskador. Det skulle en ökad kunskap om återhämtning leda till, säger Göran Kenttä, lektor i idrottspsykologi vid Gymnastik- och idrottshögskolan.

Göran Kenttä, GIH.Bild: Katarina Löfgren
Många unga älskar sin träning och vill bara köra på. Som förälder kan det vara svårt att veta hur mycket träning som är rimlig.
Hur mycket återhämtning som barn och unga behöver i relation till mängden träning är också väldigt individuellt.
Göran Kenttä tycker inte att man behöver bekymra sig, så länge ett barn tycker att träningen är rolig och längtar efter den. Då gäller det som förälder bara att se till att barnet äter och sover bra.
– Men om man märker att barnet plötsligt tycker att det är jobbigt att gå till träningen och kommer på ursäkter för att slippa gå dit – och det där håller i sig ett tag – så är det ett tecken.
Humöret kan påverkas, liksom kroppsspråk, lust och motivation.
Vi vet att unga idag sover nästan en timme mindre än vad man gjorde bara för en generation sedan.
All träning belastar och bryter ner kroppen. Det innebär att kroppen kontinuerligt behöver bygga upp och reparera sig. Och det sker allra bäst i sömnen.
– Men vi vet att unga idag sover nästan en timme mindre än vad man gjorde bara för en generation sedan, säger Göran Kenttä.
Läs också När den viktiga vilan glöms bort kommer skadorna
Det gäller också att emellanåt hoppa över träningen. I alla fall kravfylld eller prestationsbaserad träning.
– Om man byter ut ett sådant pass mot att själv ”leka” idrott, så kan det i sig vara en tillräckligt bra återhämtning.
Är återhämtningen lika viktig mentalt som fysiskt?
– Oftast hänger det där ihop, särskilt inom ungdomsidrotten. En stressad tanke leder till reaktioner i kroppen. Man kan vara stressad långt innan man går till träningen för att man vet att ”nu måste jag vara duktig, nu ska de ta ut laget och jag får inte misslyckas”.
Följ Inpå livet även på Facebook och Instagram. Har du tips på ämnen och personer vi bör skriva om är du välkommen att höra av dig via mejl eller på telefon 040-281338.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen