Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Efter lyckat försök – fler bussar i Skåne kan gå på el

Ett försök med elbuss i Landskrona har varit så lyckosamt att det öppnar för elbussar runt om i Skåne.

Försöket med elbuss i Landskrona har varit riktigt lyckat.Bild: Britt-Mari Olsson
Det säger Klas Sörensson, fordonsansvarig på Skånetrafiken.
– Helt plötsligt kan vi börja räkna på vad det kostar att sätta in den här typen av fordon i trafiken, säger han.
Batteriet på den buss som har körts i snart tre år i Landskrona har nu undersökts av Lunds tekniska högskola och tillverkaren.
– Batteriet mår mycket bra. Efter tre års drift är där ingen märkbar förslitning på batteriet. Det innebär att det kan fungera i många år till, kanske i tio år.
– Ingen kunde tidigare berätta hur länge batterierna håller. Sådana här försök har tidigare ofta stupat på att batterierna inte har mått bra. Det vi har gjort i Landskrona visar att det faktiskt fungerar.
Det är ny och mer förfinad teknik vid laddning och tömning av litiumbatteriet som ligger bakom den långa livslängden.
Ett nytt batteri kostar runt 200 000 kronor och därför är det avgörande för ekonomin att det inte behöver bytas så ofta, menar Klas Sörensson.
Det är en trådbuss som används i Landskrona. Den laddas när den körs i trådnätet och kan då också köras på sträckor utan trådnät.
I Ängelholm genomför Skånetrafiken också ett långt prov med elbussar, men de bussarna laddas i depåer. Det försöket ska pågå till december 2019.
I Malmö ska ett försök med elbussar presenteras under hösten.
– Där pågår ett arbete som syftar till att få igång ett par linjer med elektrisk drift. Men det finns inga exakta tidplaner ännu, säger Klas Sörensson.
Elbussprojektet i Landskrona är bland annat finansierat av EU och bland deltagarna finns Skånetrafiken och Lunds universitet och företagen Volvo, ÅF och Motivationshuset.
Gå till toppen