Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: ”Omodernt, svindyrt och ansvarslöst att bygga infrastruktur för höghastighetståg”

Japanska höghastighetståget Shinkansen.Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT
Peter Lundh skrev (1/8) om hur ynkligt det är att ett rikt land som Sverige inte bygger höghastighetståg. Bland annat anser han att det faktum att tåglinjer läggs ner gynnar det miljöbelastande flyget. Det är säkert riktigt men icke desto mindre påstår jag att han tänker fel.
Läs också ”Ynkligt om ett rikt land som vårt inte kan skapa ett modernt järnvägsnät”
När höghastighetsnätet väl är färdigbyggt så belastar det miljön mindre än dagens flyg, men i miljöbelastningen skall man såklart inkludera miljökostnaden för byggnationen. Miljoner och åter miljoner ton av miljöskadlig betong går åt till broar, tunnlar, viadukter och själva banvallen. Självklart belastar det framtida miljökalkyl negativt.
Det är dock inte miljöproblematiken som är mitt huvudargument mot byggnation av höghastighetståg.
Med dagens teknologiska utveckling verkar det ansvarslöst att satsa 250–300 miljarder på höghastighetsräls genom Sverige. Det ett känt faktum att alla infrastrukturella projekt blir mycket dyrare än vad budgeten anger.
Dessutom är det ju redan idag så att flyget går betydligt fortare än framtida höghastighetståg. Vem vet hur flygteknologin kommer att utvecklas?
Det borde ju räcka att en liten del av den utveckling som IT-teknologin uppvisat de senaste tjugo åren kommer flyget till godo för att höghastighetståg mycket snart är hopplöst omoderna. Självkörande elektriska bilar är ju snart också en verklighet. Idag tar det styvt fyra timmar med tåg från Lund till Stockholm. Med höghastighetståg cirka två timmar och tjugo minuter.
Mot dessa bakgrunder ter det sig omodernt, svindyrt och ansvarslöst att bygga infrastruktur för höghastighetståg.

Staffan Jeppsson

Gå till toppen