Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: ”Ge oss ideella krafter förutsättningar att kunna betala gage till banden”

Det danska hårdrocksbandet Helhorse spelade på Malmöfestivalens Rock Stage under lördagskvällen. Eldsjälen Micko Twedberg berättar om de ideella krafterna bakom musiktälten på festivalen.Bild: Patrick Persson
Har du varit i något av musiktälten under festivalen? Kanske tyckt att ölen var lite dyr? Funderat över varför vissa av artisterna är kompisar till bokarna? Funderat över hur lite pengar artisterna får och vem som stoppar förtjänsten i fickan? Jag är en av dem som driver Rock Stage och vill gärna berätta hur det ligger till. För det finns en felaktig bild som gör mig irriterad och en verklighet som gör mig både ledsen och glad.
Alla musiktälten drivs av ideella föreningar som betalar Malmöfestivalen för ”etableringskostnaderna”, alltså tält, staket, el, toaletter, bodar, containrar, bord och bänkar. Malmöfestivalen (kommunen) subventionerar beloppet med 50 procent.
Föreningarna står för allt annat, alltså artister, scen, ljud, ljus, tillstånd, ordningsvakter, nattbevakning, kassaapparater och så vidare. Ett musiktält på en festival kräver en massa grejer som kostar pengar som man inte tänker på.
Jag vet inte hur det ser ut i de andra föreningarna men i vårt fall så är det vi tre i styrelsen i för föreningen Rock Stage som tar den ekonomiska risken om gästerna skulle utebli. Den enda inkomstkällan i detta är nämligen försäljning av mat och dryck. Alla som arbetar hos oss gör det helt ideellt. Alla!
Vissa av oss jobbar med detta ideellt hela året, det krävs ganska mycket förberedelser för att allt ska fungera under de åtta dagarna som Malmöfestivalen pågår. Musiktälten är även tvingade att använda de leverantörer som vunnit upphandlingen med Malmöfestivalen, till exempel köpa dryck från Carlsberg som är dryckesleverantör i år, och då också betala de priser som förhandlats fram och avtalats med festivalen. Priserna vi sedan har satt är ungefär vad man får betala på krogen, jag tror att vi ligger lite under många andra öltält på festivalen.
När det kommer till inkomster från försäljningen så går den oavkortat till föreningen som givetvis hoppas på ett överskott i år så att vi har lite startkapital med oss till nästa år. Med ett startkapital skulle vi kunna göra saker ännu bättre och vi skulle gärna slippa ligga ute med privata pengar. En del inköp och tillstånd måste betalas redan tidigare på året.
En ideell förening får inte gå med vinst så det finns inget kommersiellt intresse, inte på Rock Stage i alla fall. Vad gäller våra bokningar så visst, vi känner vissa av banden – i år fem av dem. De andra 24 banden har vi ingen koppling till alls. Alla band är bokade för att de är bra, och för att de ställer upp och spelar för mat, dryck och ersättning för sina resor.
Vår målsättning är att på sikt kunna betala gager baserat på Musikerförbundets riktlinjer, och i vintras ansökte vi om ett öronmärkt bidrag till just detta hos Musikverket. Men trots en omfattande ansökan med tydlig budget, förklaringar om vårt miljö- och jämställdhetsarbete och att festivalen är helt gratis för alla, så var vi inte med på listan över de satsningar som fick bidrag.
Jag tror att en mycket stor del av de kulturpengar som delas ut i bidrag går till jazz, folkmusik, visa och klassiska projekt. Trist. Jag skulle önska ett modernare tänk i de beslutande nämnderna.
Men nu är Malmöfestivalen i full gång och på Rock Stage har vi trots vädret än så länge ökat vår omsättning i jämförelse med förra året, som gick precis jämnt upp. Jag känner mig väldigt glad över att vi i år och fjol lyckats få till en rockscen efter flera år utan en sådan på festivalen, festivalledningen har stöttat oss på alla sätt. Jag är också otroligt tacksam för att ha lärt känna alla de eldsjälar (inklusive dj:ar och banden) som ställer upp och hjälper till att göra detta möjligt. Det är helt fantastiskt att vara en del av Skandinaviens största festival.

Micko Twedberg

Micko Twedberg är musiker sedan 30 år tillbaka, studioproducent och ansvarig för ett skivbolag. Han är också ordförande i Föreningen Rock Stage Malmö som driver rocktältet under Malmöfestivalen.
Läs också Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen