Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Sandbyson blir "Barberaren i Sevilla"

Sånglusten väcktes i luciatåget på Killebäckskolan. Nu är Jens Persson solist på Kungliga Operan i Stockholm där han i höst gör huvudrollen i "Barberaren i Sevilla". – Det ska bli jäkligt kul och lite läskigt.

Jens Persson från Södra Sandby gör i höst huvudrollen i "Barberaren i Sevilla" på Kungliga Operan i Stockholm.Bild: Sara Martelius
Vi ses på ett kafé i ett sommarsorligt Lund. Jens Persson har ett par dagars semester innan höstens repetitioner drar igång, och passar på att umgås med föräldrarna i Södra Sandby. Hans flickvän som också är operasångare var med uppsättningen av "Det går an" på Kulturen häromveckan, och medan hon arbetat med den har han tagit hand om hennes treåriga dotter.
– Det är alltid skönt att komma ner till Skåne, konstaterar Jens som hade en liten roll när Malmö Opera turnerade med La Traviata för ett par år sedan.
Men trots en viss längtan söderut kommer han fram till 2018 vara kvar på Kungliga Operan i huvudstaden, där han anställdes efter kandidatexamen i klassisk sång på Kungliga Musikhögskolan och mastersprogrammet på Operahögskolan. Vägen dit startade med tonårens musikintresse. Men då, när han spelade i hårdrocksband i Eslöv där han gick musikestetiska gymnasieprogrammet, var det framför allt singersongwriters som Nick Drake och José González och banden Foo Fighters och Led Zeppelin som lockade öronen.
– Jag visste att jag ville hålla på med musik och tänkte först bli lärare. Då var jag inte alls inne på opera utan tyckte det var svulstigt.
Men en musiklärare på gymnasiet uppmanade honom att söka till Sundsgårdens folkhögskola utanför Helsingborg.
– Där fanns inte rock som inriktning men jag hade fått höra att min röst passade till det klassiska. Jag kom in med en Bob Dylan-låt.
På Sundsgården tog han klassiska sånglektioner, och "en lyrisk baryton med en varm och berörande röst" (som agenturen beskriver Jens Persson) började ta form. Men det var först under ett utbytesår på en musikhögskola i Tyskland som Jens verkligen blev operabiten.
– Jag insåg att det är förbannat roligt att spela teater och sjunga. Det är få ställen där man får sjunga så bra musik, klä ut sig och utnyttja hela sig själv som på en operascen.
Han kom in som en av tio bland 150 sökande till Kungliga musikhögskolan i Stockholm, och efter utbildningen på Operahögskolan blev han 2014 anställd på Kungliga Operan. Nu har han en diger repertoar av föreställningar på sitt cv.
Vad är det som har gjort att du har lyckats?
– Det är väl nyfikenheten och målmedvetenheten. Att jag tillät mig att bli hänförd av något annat än jag tänkt mig. Det är mycket disciplin. Man går mer och mer in i själva övningsmetoden och lär sig av kollegor.
– Under utbildningen hade jag mycket praktik på Opera och fick lära mig yrket genom att vara på scen och fick bra roller.
En sådan är Papageno i Mozarts "Trollflöjten" som han gjorde förra hösten.
– Det är en bra första roll. Publiken gillar karaktären och man arbetar mycket sceniskt.
Och nu väntar nio föreställningar av Rossinis "Barberaren i Sevilla".
– Det är en av de mest kända ariorna i en av de mest kända operorna, vilket innebär en viss förväntan. Men det är alltid spännande att få en ny roll. Favoritrollen är alltid den man gör just då.

Demetrius i "En midsommarnattsdröm"

"Här är jag i min första föreställning efter Operahögskolan, En midsommarnattsdröm på Läckö slott 2013."
Gå till toppen