Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ny klädbutik öppnar på Davidshall: "Vi säljer inga märken som redan finns i Malmö"

Den nya butiken ska sälja dam- och herrkläder, accessoarer och skönhetsprodukter på 70 kvadratmeter vid Davidshalls torg. Öppning sker i slutet av januari.

Johann Selles och Johanna Berglund, som i början av nästa år öppnar klädbutiken Sages vid Davidshalls torg.Bild: Privat
– Det känns superspännande. Vi har jobbat länge med det här och rest runt för att träffa leverantörer, säger Johann Selles, som tillsammans med sambon Johanna Berglund öppnar modebutiken Sage vid Davidshalls torg i januari eller senast i början av februari.
– Det är en fantastiskt fin lokal. Det känns som att man kan berätta en historia i den lokalen, säger han.
I butiken kommer paret att sälja dam- och herrkläder, accessoarer och ett mindre urval av skönhetsprodukter. Johanna Berglund arbetar idag i en av H&M:s butiker i Malmö, samt i sminkbutiken Lush. Johann Selles är civilingenjör, har tidigare arbetat som fotograf och jobbar just nu på Malmö stads miljöförvaltning.
– Men vi har båda ett stort intresse för kläder och har pratat länge om att vi vill starta något tillsammans. Johanna kommer jobba heltid i butiken och jag på deltid, säger han.
I över ett års tid har paret rest runt på mässor och träffat leverantörer i bland annat Italien, England, Frankrike och Japan. Några exempel på märken de kommer att sälja är engelska Universal Works (kostymer, skjortor, byxor), Blue Blue Japan (främst klänningar), franska Fleurs de Bagne (jackor), japanska Warehouse & Co (jeans), danska Andersen-Andersen (tröjor) och italienska Astorflex (skor). Såvitt Johann Selles vet finns inga av butikens klädmärken att få tag på i Malmö.
Har det varit en medveten strategi?
– Det har nog bara blivit så. Samtidigt så har vi ju ändå tänkt att vi inte vill sälja exakt samma grejer som andra butiker i Malmö.
Det låter som att ni främst kommer att konkurrera med lite dyrare butiker som Très Bien och Meadow?
– Visst, men de gör sin egen sak. Om du tar Très Bien så har de väldigt mycket street wear och riktar sig till en lite yngre publik. Samma med Meadow, de befinner sig också i ett möte mellan streetwear och denim. Per Ljung har också en bra butik, men han satsar mycket på casual från Italien. Alla har sin inriktning. Vi kommer med ett annat utbud.
Vem riktar ni er till?
– Vi satsar mer på tidlösa plagg – chinos, skjortor, kavajer, kostymer. Klassiska plagg med modern passform. Jag tänker mig att vi i första hand riktar oss till dem som verkligen är intresserade av kläder, och som vill ha kvalitet. Prismässigt kommer vi att ligga i nivå med till exempel Whyred och Hope, så inga extravaganta priser. En kostym från Universal Works kostar ungefär 4000 kronor, säger Johann Selles.
I samband med öppningen av butiken kommer man även att starta en webbutik.
Håll koll på Malmös modevärld – följ Dygnet Runt på Facebook
Gå till toppen