Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Film

Tragisk skräck på svenska

Amalia Holm och Felice Jankell i svenska skräckfilmen "Alena".

Alena

Sverige, 2016. Regi: Daniel di Grado. Med: Amalia Holm, Molly Nutley, Felice Jankell, Rebecka Nyman. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.23.
Daniel di Grados ”Alena” har kommit till med stöd från Moving Sweden, ett samarbete mellan SVT, Filminstitutet och regionala filmcentra, vars syfte varit att ”sparka upp nya dörrar” och ”flytta gränser”. Man kan känna skepsis inför de där specialsatsningarna med sina fräsiga honnörsord, men faktum är att Moving Sweden har genererat flera intressanta filmer, och ”Alena” tillhör de bästa.
Filmen, som bygger på en grafisk roman av Kim W Andersson, är en tragisk skräckhistoria om pennalism, lojalitet och ung kärlek på liv och död. Den utspelar sig på den könsseparerade privatskolan Ekensberg, dit Alena anländer mitt i höstterminen och skapar oreda i de sociala hierarkierna.
Skolvärlden skildras stiliserat i vackra bilder, med lysande höstlöv och flickor i skoluniform framför en ståtlig, anrik byggnad. Eleverna ser beskedliga ut men inget kunde vara mer felaktigt: här råder en stenhård hackordning där alla siktar uppåt.
Så även Alena, som inget hellre vill än att vara med i det prestigefyllda lacrosselaget och bli kompis med mobbar- och ledartypen Filippa. Naturligtvis utser Filippa, pricksäkert spelad av Molly Nutley med sårbarheten dold bakom slug aggressivitet, omedelbart Alena till slagpåse.
Det är en dålig idé, för Alena åtföljs av skuggflickan Josefin som hemsöker henne med skuld, våldsamt klasshat och kvävande kärlek. Hon är beskyddande hämnare och svartsjuk partner i ett.
Det blir snabbt ganska uppenbart hur saker och ting ligger till med Alena och Josefin. Den givna referensen är Brian de Palmas klassiska Stephen King-filmatisering ”Carrie”, men tankarna går också till ”Låt den rätte komma in” och ”Dr Jekyll och Mr Hyde”. Spänningen ligger inte så mycket i försöken till skräck och chockeffekter – ett par av dem är dessutom rätt taffliga – som i själva skol- och relationsskildringarna. Omklädningsrumsångesten är starkare än spökrädslan.
Filmen genomsyras av en stark känsla för gruppdynamikens och statuskampens komplexa tyranni, men också för hur kärlek och vänskap kan spira i dess skugga. Molly Nutley, Felice Jankell som den mondäna outsidern Fabienne och Amalia Holm som Alena gestaltar detta alldeles strålande.
Mot slutet får filmen dramatiska problem, med scener som inte riktigt håller samman staplade på varandra. Men på det hela taget är ”Alena” en fin skräckfilm med ett levande drama i botten.
Läs alla artiklar om: Filmhelgen vecka 33
Gå till toppen