Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lärares fortbildning ska bli statens ansvar

Lärares fortbildning ska inte längre vara ett kommunalt ansvar. Ett nationellt centrum för fortbildning ska ta hand om det istället, föreslår Moderaterna och Skolledarförbundet i ett gemensamt utspel. Regeringen är inne på samma linje.

Både Moderaterna och Skolledarförbundet vill inrätta fler olika slags karriärtjänster. Men de som finns just nu, förstelärarna, har kritiserats just för att det är väldigt oklart på vilka grunder man kan befordras till förstelärare.Bild: JESSICA GOW / TT
– Vi har alldeles för många huvudmän som inte tar ansvar för att fortbildningen blir kvalitativ. Jag har blivit upprörd över det både som lärare och som politiker. Det är olika inriktning hela tiden, det kan handla om grön flagg ena dagen och elevhälsa den andra, och nästa gång datastöd, säger Camilla Waltersson Grönvall, utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna.
Förslaget går ut på att ett nationellt centrum för professionsutveckling ska inrättas, som bland annat drivs av professionerna själva. Centrumet tar ansvar för att upphandla utbildningar från olika lärosäten. Lärare och skolledare ska till exempel kunna gå mastersutbildningar eller bedriva forskning som en del av sin tjänst. Varje lärare och skolledare ska garanteras en individuell plan för fortbildning.
– Lärarna och skolledarna måste ta tillbaka ansvaret för att driva skolutveckling, säger Matz Nilsson, ordförande i Sveriges skolledarförbund.
De fortbildningar som erbjuds, ska kopplas till olika karriärtjänster inom lärar- och skolledaryrket, så att det blir klart och tydligt vilka krav som ställs på olika karriärtjänster och vilka fortbildningar som behövs för att få dem.
Både Moderaterna och Skolledarförbundet vill inrätta fler olika slags karriärtjänster. Men de som finns just nu, förstelärarna, har kritiserats just för att det är väldigt oklart på vilka grunder man kan befordras till förstelärare.
Sedan 2011 finns ett krav i skollagen om att skolan ska drivas på vetenskaplig grund.
– Då bör staten också ta sitt ansvar och säkerställa att lagen följs, säger Matz Nilsson.
Inga extra pengar behövs för att genomföra förändringen, tror han.
– Pengarna finns nog i systemet, det gäller bara att kanalisera om dem. Jag tycker att utbildningsvetenskap borde bli ett eget forskningsområde, och så kan man styra pengarna dit, säger han.
Idag är lärarbristen stor och växande, inte bara för att för få söker till lärarutbildningen utan också för att många väljer att lämna yrket. Svenska lärare får också betydligt mindre fortbildning än sina kollegor i andra länder.
– Vi ser det här som en viktig pusselbit att få lärare att stanna som lärare. Att få stöd är avgörande. På sikt höjer det också statusen så att fler söker sig till yrket, säger Camilla Waltersson Grönvall.
Liknande förslag har redan framförts av experter och forskare som har haft till uppgift att tala om vad som behövs för att förbättra skolan. Bland annat har regeringens egen expertgrupp, Skolkommissionen, påtalat detta. Även Universitetskanslerämbetet, UKÄ, har efterlyst samordning mellan lärosätena på en högre nivå för att förbättra utbudet av lärarutbildningar.
Också Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning samt för tillfället även gymnasieminister, är inne på samma linje. Fast snarare är det regional samordning hon tänker på.
– Vi behöver ett nationellt styrdokument. Men med en regional samverkan kan vi möta behovet som kan se olika ut i olika delar av landet. Det försöker vi hitta en modell för nu, säger hon.
Ett vanligt problem idag är att kurser finns, men får så få anmälda deltagare att de läggs ner. Lärarna kommer helt enkelt inte loss från jobbet.
– Därför är det oerhört viktigt att det här görs i samarbete med arbetsgivarna, säger Helene Hellmark Knutsson.
Matz Nilsson, ordförande i Sveriges SkolledarförbundBild: Martin Lindeborg
Gå till toppen