Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Marit Bergman hittar ny publik med mjuka melodier

Marit Bergman, pressbildBild: Fredrik Skogkvist

Marit Bergman: Posthusplatsen, Malmöfestivalen, 19/8

För en del av dem som kommit till Posthusplatsen är det ett kärt återseende med Marit Bergman, som för några år sedan klev ur rampljuset med avsikten att aldrig återvända. Det framgår när hon frågar publiken vilka av dem hon träffat förut. Ännu fler visar de sig vara, som ser henne för första gången ikväll. Något som uppriktigt tycks förvåna artisten.
Men det är ju en betydligt varmare och nästan schlagermelodisk Bergman som, med albumet Molnfabriken, gjort comeback. Skramlet och skriken är som bortblåsta. Dessutom har hon bytt språk från engelska till svenska. Så det kanske inte är så konstigt att hon nått en ny publik.
Jag vet inte vad en molnfabrik är, men det skulle kunna vara en plats där tankar nästan svindlande smärtsamma kläs med bomull, skimmer och glitter. Kanske köksbordet i Bredäng, där Marit Bergman numera bor.
Trots dagisförkylning når hon fram med både toner och ord, och det är med eftertryck som hon naket och frikostigt delar med sig av sina djupaste funderingar. Ett par av kvällens låtar tillägnas barn i krigsdrabbade områden och på flykt. Det blir extra känslosamt med bilderna av femårige Omran på näthinnan.
Den stora överraskningen kommer någon gång i slutet. I Landet får hon sällskap av en namnkunnig damkör med medlemmar som Nina Persson, Irya Gmeyner samt andra kända och okända. Ytterligare en kör blir det när de trognaste fansen sjunger med i hela texten till rockiga I will always be your soldier.
Med sin personliga stil, starka övertygelse och självklara kompositioner gör Marit Bergman det svåra tillgängligt och inbjuder till både reflektion och till nynnande på någon av hennes mjuka melodier.
Läs alla artiklar om: Malmöfestivalen 2016
Gå till toppen