Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sabina Ddumba - överraskande och underhållande

Stora scenen, Malmöfestivalen, 19/8

Konsert med Sabina Ddumba på stora scenen Stortorget under Malmöfestivalen.Bild: Patrick Persson
Den som först lyssnat på Sabina Ddumba på skiva och sedan gick till Stortorget lär ha blivit förvånad. En Laura Mvula cover och en Bruno Mars-cover! De två kanske mest olika sounden i världen efter varandra? Och så en sammanslagning av Nsyncs "It's gonna be me" och Rihannas "Work" med tillhörande dansnummer där Sabina Ddumba är synkroniserad med ett dansteam. Sabina Ddumba verkar ha kommit till Malmö i syfte att underhålla, där hon annars brukar kunna trollbinda bara genom att stå still och öppna munnen.
Bild: Patrick Persson
Ddumba har vi lärt känna inte bara som en sångerska utan någon som tagit gospelarrangemang och gjort svensk pop av dem. Till Malmöfestivalen verkar hon ha bestämt sig för att göra något betydligt bredare än så och täcker in allt från disco till rock samtidigt som pratar mer ledigt med publiken än någon annan gjort på stora scenen i sommar och är allt annat än svår i värdinnerollen.
Mot slutet drar hon över tiden men vägrar avsluta det evighetsjam som "Effortless" går över i. Tre arrangörsklädda män kommer in längst bak på scenen och verkar stressat hinta att det är dags att runda av, men Sabina Ddumba sjunger en vända till.
Bild: Patrick Persson
Det är en rolig konsert med många överraskningar. Långt från att lyssna på den balladsångerska de flesta kanske förväntat sig. Fyra duktiga dansare limmar ihop genreövergångarna och kören städar upp de gånger Sabina Ddumba missar en ton, vilket händer ett par gånger. Jag tror teamet tillsammans planerat för så mycket extra allt – Malmöspelningen är deras sista för i sommar – att de inte lyckas leverera alla bitarna perfekt, men det är också rätt prioritering för en stadsfestival. Varför perfekt avskalat när vi kan få alla sorters topping på en gång. Som på en langos.
Av hennes egna nummer är "Kingdom come" bäst. Bandet känns mer laddat för de mer dansanta låtarna och de överröstar balladen och öppningsspåret "Scarred for life", som görs i ett nytt arrangemang som framstår överdrivet experimentellt för en sådan rak låt. Men den sammanlagda känslan är att Sabina Ddumba valt att satsa särskilt på sin Malmöspelning och göra den till mer än konsert. Till en hel torgfest.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen