Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Minnesord

Per Svensson

Konstnären Per Svensson, Malmö, har avlidit i en ålder av 80 år. Han sörjs närmast av makan Els-Mari och döttrarna Minna och Pella med familjer.

Bild: Privat
Per Svensson var född i Lund och uppvuxen i Eslöv. Efter arbete som dekoratör och en sejour på Beckmans reklamskola i Stockholm anställdes han 1960 i Lund på Åkerlund & Rausings tecknarateljé, som var en plantskola för konstnärer, då till exempel C O Hultén och Anders Österlin varit föregångare där.
Även Per Svensson sadlade om till konstnär och utbildade sig 1966-69 på grafikskolan Forum i Malmö under ledning av Bertil Lundberg.
Även om han också har målat är det som koppargrafiker han är känd. Hans tekniska bredd omfattade mjuk- och hårdgrundsetsning, torrnål, flatbitning och akvatint och så tryckte han själv. Hans ytor var sådana att man frestades att ta på dem. Skulpturala - ett myller av fält som man måste ta sig tid att orientera sig i.
Hans bilder var trolska, nästan lite skäggiga liksom hans egen uppenbarelse. Linjerna var distinkta, uppmärksamt sedda och säkert dragna. Ett skickligt hantverk!
Därför finns hans verk på många museer i Sverige och internationellt och han inbjöds till grafik-triennaler runt om i världen, så att han har visat sina grafiska bilder i nästan alla världsdelar. Priser har han tilldelats vid triennalerna i Krakow, Florens och Kochi, Japan.
Beundransvärd var hans stadighet att trots publikens svaghet för kulörer hålla fast vid sin klassiskt svartvita grafik där nyanserna i stället talar och mångfalden inbjuder till upptäckarglädje.
Han zoomade in det till synes obetydliga och öppnade våra ögon för en skör värld som vi riskerar att trampa på. Jag tror att han då hade nytta av sina kikarliknande runda glasögon. Per Svensson botaniserade i såväl djur- som växtvärld och projicerade en mångfald från mannekänglika insekter till trygga blomblad att gömma sig bakom.
Han var inte främmande för kulörer, vilket han visade i sina akvareller, där särskilt grönskan var väl schatterad. Naturen och allt växande stod honom nära. På senare år dök mer existentiella motiv upp liksom bilder från Rom där han plockade ihop detaljer från övergivna monument till meditativa tablåer.
Rom lockade också med sina ”hål i väggen” i Trastevere-kvarteren och ett motstycke fann han i Giovanni Pencos källare i Malmö.
Intresset för Rom delade han med en annan Giovanni med efternamnet Piranesi, och det var ett nöje att på Nationalmuseum i Stockholm se verk av Per Svensson och 1700-talsgrafikern Piranesi tillsammans, där de med linjer, ytor och mellanrum excellerade att skildra den eviga stadens storslagenhet och förfall.
Per Svenssons intresse för andra konstnärer var stort och sällan missade han cykelrundan till kolleger, när de hade vernissage. Hans öppenhet för andra uttryckssätt och konstnärliga discipliner hade få begränsningar.
Gå till toppen