Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Snart premiär för Kinky Boots: "Vi repeterar tio timmar per dag"

Den 3 september är det premiär för Malmö Operas nya musikalsatsning Kinky Boots. Repetitionerna är inne i sin slutfas. "Det är ett väldigt hårt jobb nu och väldigt intensivt", säger huvudrollsinnehavaren Oscar Pierrou Lindén.

Premiären börjar krypa närmare. Den 3 september är det dags, och skådespelarna har repeterat i snitt tio timmar per dag. Det tär på krafterna.
– Att börja en föreställning är som att börja i en ny klass. Du skapar en ny temporär familj de här veckorna, säger Oscar Pierrou Lindén, som spelar huvudrollen som dragshowartisten Lola/Simon.
– Vi kommer väldigt nära varandra och det är väldigt roligt. Men det är ett väldigt hårt jobb nu och väldigt intensivt. När en blir trött är det ganska svårt att hålla uppe alla sina sköldar och sin jargong och då möter du en människa som bara: "Jag orkar inte prata med dig idag", fortsätter han.
Oscar Pierrou Lindén och Andreas Weise har huvudrollerna i musikalen Kinky Boots som har premiär den 3 september.Bild: Julius Viktorsson
Andreas Weise, som har den andra huvudrollen som fabriksägaren Charlie, håller med.
– Jag kommer ju från den sidan där man jobbar kanske två dagar i veckan. Och så kommer jag hit och bara... Alla jag känner har sagt: Nu får du känna på hur det är att jobba ordentligt, säger han och skrattar.
Kinky Boots musik är skriven av Cyndi Lauper och handlingen kretsar kring dragshowartisten Simon/Lola som börjar samarbeta med skofabriksägaren Charlie för att designa och tillverka "kinky boots" – sexiga stövlar – i manliga skostorlekar. Det är Malmö Operas stora musikalsatsning efter förra årets framgångsrika uppsättning av Billy Elliot, och regissören Ronny Danielsson ser likheter mellan de två musikalerna.
Ronny Danielsson regisserar musikalen. "När det är 30 personer på scenen är man som en trafikpolis", säger han.Bild: Julius Viktorsson
– Det är ju delvis en tillfällighet att de kommer så tätt, men det är intressant eftersom i Billy Elliot träffar vi två barn som "testar" sin uppväxt hos den vuxna omgivningen. I den här musikalen skulle man kunna säga: Billy och Michael är vuxna och heter nu Charlie och Simon/Lola. Det är spännande att se, vad har hänt med dem i så fall, vad är det för klichéer och fördomar de möter nu?
Han hoppas att publiken ska uppleva musikalens unika mix av tankeställare och underhållning. De båda huvudrollsinnehavarna är inne på ett liknande spår.
– Att de känner att... Ah, det här jag inte reflektat över, säger Andreas Weise.
– Vi vill så ett frö i åskådarna. Något som kan blomma ut till en normbrytande tanke, säger Oscar Pierrou Lindén.
Men han tillägger också:
– Jag hoppas att de kommer säga: de är verkligen färdigrepeterade. Gud vad bra det var!
Håll koll på Malmös scenkonst – följ Dygnet Runt på Facebook
Gå till toppen