Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: ”Varför måste vi döva kämpa extra mycket för att platsa i vår egen miljö?”

I april i år protesterade elever på Östervångsskolan i Lund mot att en döv sökande till en rektorstjänst inte fick jobbet
.Bild: Ingemar D Kristiansen
Östervångsskolan, en specialskola för döva och hörselskadade i Lund, har nu tillsatt en person till den nya tjänsten som biträdande rektor. Det blev inte den döva kandidaten, trots en önskan att ha en döv person i skolledningen. Det har förekommit elevstrejk och manifestation med namninsamling.
Det är intressant att vi döva måste kämpa extra mycket för att platsa i miljöer som egentligen passar oss. Det är inte alls lätt för oss att få jobb i skolor för barn med dövhet och hörselnedsättning.
Läs också Efter elevdemonstrationen: Östervångsskolans nya rektor tillsatt
En döv person sökte den där biträdande rektorstjänsten. Dövkandidaten var kvalificerad och utbildad (som lärare, speciallärare och rektor). Idag är hen underchef på en tolkverksamhet, tecknar svenskt teckenspråk flytande och kan svenska skriftligt. Dövkandidaten var med andra ord perfekt för den här tjänsten i våra döva ögon. Vilken fantastisk chans för Östervångsskolan och oss!
Men tyvärr, kandidaten gick inte vidare i rekryteringsprocessen eftersom behörighetskrav i styrdokumenten inte uppfylldes. Det var den officiella förklaringen, trots att det enligt Skolverket finns lösningar att ta till. Att läsa upp till det aktuella kravet tar bara fem–sju veckor.
Vi tycker att situationen är problematisk. Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har gång på gång anställt hörande personer utan teckenspråkskompetens och låter dem undervisa döva elever med tolk, under tiden som de går på teckenspråks- och speciallärarutbildning. Det är inte rätt att låta nyanställda undervisa utan att först behärska teckenspråk flytande. Brist på teckenspråkskompetens begränsar kommunikationen och döva elever får på detta sätt inte rätt till sitt språk och rätt pedagogik på lektionerna.
Läs också Polisen avbröt demonstration för döv rektor
Det är också vanligt att elever får kompromissa och tolka åt andra elever eller lärare när teckenspråkstolken är otillgänglig. Hur kan dessa lärare bedöma elever och ge rättvisa betyg när de inte förstår eleverna på svenskt teckenspråk helt och fullt? Det är förödande. Specialpedagogiska skolmyndigheten borde ha full teckenspråkskompetens som ett obligatoriskt krav.
Skolor för hörande elever har inte döva rektorer eller döva lärare. Ni skulle väl inte vilja ha döva lärare som inte behärskar talspråk flytande till att undervisa era barn?
På dövskolorna är det uppenbarligen inga problem att anställa hörande personer som inte kan teckenspråk och låta eleverna tolka på lektionerna, och parallellt erbjuda lärarna betald utbildning. Medan det är absolut omöjligt att anställa och erbjuda en döv kandidat några veckors utbildning för att uppfylla styrdokumentens krav.
Läs också Elever demonstrerar för att få en döv rektor
På Östervångsskolan finns ingen döv i skolledningen. Rektor och två biträdande rektorer är alla tre hörande. Vad är det om inte audism (att bli diskriminerad på grund av sin hörselnivå)?
När får döva bli rektorer? Jo när vi kan flyga! Döva måste alltid kämpa extra mycket för sin plats.

Rebecca Jonsson

Isabel Engwall

Rebecca Jonsson och Isabel Engwall är engagerade i Facebookgruppen Teckenspråkets röst, som upplyser om döva och hörselskadades situation i samhället.
SVAR DIREKT

”Döva personer är eftertraktade som personal”

Specialpedagogiska skolmyndigheten driver specialskolor för elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Det gemensamma språket är teckenspråk. Enligt vårt uppdrag ska vi förutom teckenspråk också undervisa svenska i läst och skriven form samt på talad svenska för de elever som vill ha det.
Vi har självklart målsättningen att all vår personal som möter eleverna ska kunna kommunicera obehindrat på teckenspråk. Vi är inte där än och det är något vi arbetar intensivt med. Vår förordning kräver att man som lärare har speciallärarutbildning och det är en utmaning att rekrytera personal med rätt utbildning som även kan teckenspråk. Därför har vi en kvalificerad kompetensutveckling på våra skolor samt folkhögskolor, Stockholms universitet, med flera, om personal behöver stärka sin teckenspråkskunskap.
I insändaren finns några påståenden vi vill kommentera:
• Personer som är döva, med formellt rätt utbildning, är eftertraktade som personal inom specialskolan.
• Vi anser att vi utifrån rektorstjänstens innehåll anställt den sökande som är bäst kvalificerad. Om någon av de övriga sökande anser annat finns möjligheten att överklaga beslutet.
• Det krävs inte bara studier i fem–sju veckor för att sätta sig in i skolans styrdokument. Den tjänst vi nu tillsatt kräver även flera års erfarenhet av att ha tillämpat dem i praktiken.
• Ingen elev ska behöva tolka mellan elev och pedagog. Om kommunikationen under en period inte fungerar ska tolk användas. Av våra fem regionala skolor har tre egna tolkar, i övrigt anlitar vi externa tolkar.
Vi har tidigare träffat insändarskribenterna för att lyssna till deras synpunkter, som vi tagit med i vår kontinuerliga dialog med organisationer för personer som är döva eller har en hörselnedsättning, och med föräldra- och elevråd.

Christer Fleur

Specialpedagogiska skolmyndigheten, med ansvar för specialskolornas utvecklingsarbete
Läs också Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen