Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Resande med färdtjänst strandade under tågkaoset - taxi väljer andra uppdrag

När tågen strejkar, går det inte bara ut över tågresenärerna. Också färdtjänst drabbas när taxichaufförerna väljer mer lönsamma privatkörningar. Efter tisdagens tågkaos väntar utredning och böter för taxibolagen.

Sven Tollin.Bild: Lars Brundin
I går tvingades pensionerade journalisten Sven Tollin, 90, uppsöka akuten på universitetssjukhuset i Malmö.
Samtidigt drabbades tågtrafiken i Sydvästskåne av omfattande problem; obehöriga på spåren, problem med elförsörjningen och signalfel. På Centralen i Malmö samlades snart strandade resenärer. Och många av dem tvingades ringa efter taxi.
Det fick snart konsekvenser på akuten. För samma tre bolag - Taxi Skåne, Taxi Kurir och 97 97 97 - som kör färdtjänst började omgående välja de mer lönsamma privata resorna, snarare än lägre betalda avtalskörningar.
– Servicetjänsten vid sjukhusen blev snuvade på taxibilar. Istället för att köra sjuka körde de människor som drabbat av tågstoppet, berättar Sven Tollin.
Han tvingades sitta på akuten i tre och en halv timme och vänta på sin sjuktransport.
– Jag kunde se hur den ena efter den andra sjönk ihop. När man ringde till servicetjänst var de förtvivlade. Det kom inga sjuktransporter fram till klockan 19.
Många patienter mådde dåligt och ville hem.
– Det var ett helvete. Jag fick till slut taxi med två damer som var så sjuka och hungriga att de höll på att falla ihop. Det är en skandal av stora mått, säger Sven Tollin.
Malmö stad har avtal med taxiföretagen om att köra färdtjänst. Och de åkerier - taxibilar - som är anslutna till växeln för att få uppdrag är skyldiga att ta de körningar som kommer in.
Men taxiförarna har också motiv för att snarare ta privatkörningar än avtalskunder som färdtjänst: de är nämligen betydligt bättre betalda. En resa till Kastrup, till exempel, är långt mer lönsam än en kort sjukresa inom Malmö.
Hos Malmö stads enhet för serviceresor noterade man snart vad som höll på att hända. Deras larmsystem för försenade färdtjänstresor började larma om att kunder inte fick sina bilar i tid.
Det handlar dock enbart om persontransporter, inte specialfordon.
– Bokade resor kom inte, kunderna fick inte sina fordon på utsatt tid, berättar Jeanette Andersson, sektionschef för serviceresor.
– Det är inte heller första gången det sker. Kring midsommar hade vi en liknande situation.
En sådan sållning av uppdragen är inte tillåten enligt kommunens avtal.
– Nej. Och vi kan följa tydligt hur de sammanfallar med den tid som det var problem i tågtrafiken, säger Jeanette Andersson.
Missnöjda kunder kan reklamera uteblivna resor. Men eftersom man har fjorton dagar på sig att skicka in sin reklamation, är det ännu inte möjligt att få en överblick över hur många som berörts.
– Vår utredningssekreterare kommer att kartlägga vad som hänt och ta fram statistik. När vi vet exakt, kommer vi att ta ut sanktionsavgifter från taxibolagen.
Taxicompaniet (med varumärket 97 97 97) har kontrakt på hälften av färdtjänsten i Malmö. Men styrelseledamoten Mehmet Senyüz säger att hans företag alltid prioriterar just färdtjänstkunderna.
– Vi sköter vårt åtagande. Vi kör till och med mer än 50 procent färdtjänst i Malmö.
Att det blir väntetider ibland är naturligt. Morgnar och eftermiddagar är bråda tider.
– Det är som att äta lunch, alla kommer 12.30. Då skulle vi kunna ha dubbelt så många bilar. Men det fungerar inte på övriga tider.
Inte heller – menar Mehmet Senyüz – finns det något särskilt incitament för taxiförare att ta privatkunder, snarare än färdtjänst.
– Kör du till Kastrup så behöver du betala broavgift. I slutändan kanske du får in 350 kronor, men då har du kört i en och en halv timme. Färdtjänst är lika lönsamt. Du kör någonstans och får ofta en ny körning på samma ställe.
Sven Tollin är irriterad och upprörd över det som hänt. Inte minst på själva grundproblemet, tågtrafikens bristande tillförlitlighet.
– Jag är 90 år gammal och har aldrig i livet upplevt en tågtrafik som fungerar så illa. Jag kände mig helt hjälplös, säger Sven Tollin.

Fakta: Färdtjänst

Malmö stad har avtal med tre olika taxibolag om färdtjänst: Transportcompaniet (97 97 97), Taxi Kurir och Taxi Skåne (bägge delar av Cabonline AB).
Taxibolagen har inga egna fordon, utan anlitar i sin tur åkerier som äger och kör bilarna.
Egentligen kan inte taxichaufförer som är anslutna till en växel neka att ta vissa uppdrag – men det är möjligt att logga ut eller ignorera körningar.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen