Dygnet runt

Premiär för barnteatern ”Pappa är ute och cyklar” – ska förtjusa och väcka tankar

En son upptäcker att hans pappa inte är den perfekta människa som han trott, och historien tar fart. Barnteatern ”Pappa är ute och cyklar” har urpremiär på Teater 23 fredagen den 16 september.

Gustav Bloom i rollen som Freddie får en skateboard av pappa Eddie, spelad av Willy Pettersson.Bild: Hussein El-alawi
– Det här är vår cykelverkstad, och här har jag varit i hela mitt liv.
Skådespelaren Gustav Bloom sitter på arbetsbordet i verkstaden på scenen. Han spelar rollen som Freddie, en pojke som hjälper sin pappa i dennes cykelverkstad. Pappan Eddie, gestaltad av Willy Pettersson, ger sin son en skateboard i födelsedagspresent, men råkar snava över den.
Från den stunden hyser Eddie ett agg mot alla skateboards, rullskridskor och sparkcyklar. Han drar i hemlighet ut på nätterna och saboterar allt med hjul som inte är cyklar, samtidigt som sonen i hemlighet lagar dem i verkstaden.
Till slut förstår sonen vad som försiggår, och konfronterar sin pappa.
Idèn till pjäsen föddes förra året, och redan från början var tanken att det skulle vara en slags deckarhistoria med inslag av spänning och komedi. Manus är skrivet av Harald Leander och regissör är Gunilla Andersson.
– Man vill att barnen ska kikna och skratta, skrika av förtjusning och vara med i den roliga berg- och dalbana som pjäsen är. Det är en föreställning för små barn och vem vet, kanske är det första gången de är på teater. Då vill man gärna att de ska komma tillbaka. De ska bubbla och ha spring i benen när de går härifrån, säger regissören Gunilla Andersson.
Willy Pettersson, Gunilla Andersson och Gustav Blom berättade om den nya barnteatern,Bild: Hussein El-alawi
– Tematiken är att när barn är små så är föräldern hjälten – ”min pappa är polis-syndromet”. Men vid en punkt under uppväxten ser man att föräldern har brister, och det är en ganska stor sak. Här har vi spetsat till det att pappan får den här knäppen, att det är han som är sabotören. Men också genom att sonen faktiskt konfronterar pappan, med ett enormt mod och civilkurage. Har man ingen svärta eller djup i botten blir det bara buskis, och det vill vi undvika.
Under pjäsens gång får publiken delta och hjälpa karaktären Freddie, till exempel genom att gömma de saker han lagar för pappan. Men risken finns att samarbetet med barnen kan gå över styr.
– Med barnföreställningar är aldrig den ena föreställningen den andra lik. Det beror på hur mycket i gasen barnen är och hur villiga de är att hjälpa mig. Det är en utmaning som skådespelare att hitta balansen mellan att bjuda in och ändå driva historien framåt, säger Gustav Bloom.
– I huset finns en stor erfarenhet av att spela teater för barn och unga. Vi hade på ett tidigare stadium anat om det kunnat bli så, att barnen till exempel skulle rusa upp på scenen. Men skulle det bli får man i så fall lösa i stunden. Vi tål ganska mycket.
Från och med premiären den 16 september ska 25 föreställningar äga rum för runt 1800 lågstadieelever i Malmö. Under hösten kommer även ett antal offentliga föreställningar att ske, och till våren åker pjäsen ut på turné i Skåne och resten av landet.
Gå till toppen