Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Snart premiär för Petra von Kants tårar – en pjäs om kärlek och uppoffring

En konstnärs kärlek för en yngre kvinna känns i början befriande. Men desto längre showen pågår, ju längre ner i ett mörker tumlar hon, och finner till slut den hemska sanningen om sig själv. Den 23 september har ”Petra von Kants tårar” premiär på Intiman.

Rainer Werner Fassbinders pjäs ”Petra von Kants bittra tårar”, regisserad av Anna Bergmann, har premiär på Intiman den 23 september.Bild: Hussein El-alawi
”Jag står inte ut. Jag... jag orkar inte längre! Gud i himlen. Vilken subba! Vilken liten jävla subba. Du ska få se! Jag ska visa dig du. Du ska få så mycket du tål och lite till. Du ska komma krypande på dina bara knän, din lilla hora. Du ska kyssa mina fötter.”
En ny och uppdaterad variant av ”Petra von Kants tårar”, Rainer Werner Fassbinders pjäs från 1972, regisserad av den tyske regissören Anna Bergmann har premiär på Intiman den 23 september.
Anna Bergmann har tidigare satt upp bland annat Shakespeares ”En midsommarnattsdröm” och Elfriede Jelineks ”Nora – vad var det som hände efter att Nora lämnat sin man?” på Hipp i Malmö.
Pjäsen handlar om den framgångsrika konstnären Petra von Kant, som fullkomligt förälskar sig i den mycket yngre skådespelaren Karin. Efter tid av stark passion tar konflikterna mellan dem över, och Petra von Kants tidigare så stabila tillvaro rämnar ner i en tårfylld avgrund.
– I originalet är Petra von Kant en modedesigner, men jag har gjort om henne till en skapande konstnär som hela tiden letar efter den stora kärleken. I grunden är hon en deprimerad karaktär och ständigt på jakt efter ny inspiration. Genom sin konst försöker hon även att bearbeta sin hemska barndom, säger regissör Anna Bergmann.
Anna Bergmann regisserar ”Petra von Kants bittra tårar”.Bild: Hussein El-alawi
– I Karin hittar hon sin musa, men också sig själv, som i en spegel. Men hon blir lämnad av Karin och ser då att hon är helt ensam i livet och att hon aldrig på riktigt blivit älskad eller har älskat.
För Anna Bergmann är mörkret en avgörande del i historien.
– I grunden är det svårt med kärlekshistorier, särskilt när man är besatt av någon och man känner att distansen är lång mellan varandra. Det är alltid en kamp, och kampen är den mest intressanta biten – ingen vill se harmoni på scen.
Enligt Susanne Karlsson som spelar Petra von Kant, gör den nya varianten av pjäsen att även relationen mellan huvudpersonen och publiken förändras.
– Det är faktiskt inte speciellt svårt att spela Petra von Kant, men väldigt roligt. Hon är en komplex person, en performancekonstnär som gör filmer om sitt eget liv – och desutom spelar upp det inför publiken. Det är problematiskt, samtidigt som hon försöker behålla sina relationer med sin dotter, mor och Karin. Kan man leva sitt liv inför en publik utan att göra några uppoffringar?
– I den här pjäsen har vi gått så långt i hennes konstnärsskap att hon till och med lever sitt liv inför publiken på Intiman, och det skapar problem när hela hennes familj väntas delta i hennes konstverk. Vi har valt att göra lite mer av Fassbinders manus – lagt på ett lager. Det är mycket att ta in, men sammanlagt kommer det att skapa ett häftigt och maffigt universum att befinna sig i.
Gå till toppen