Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Max Wiman: Ett tufft vd-jobb i något som är mer än en klubb

Det är faktiskt inte särskilt överraskande att Klas Tjebbes lämnar FC Rosengård.
Det är snarare så att han och hans tid i FC Rosengård speglar hur komplex och samtidigt spretig den här föreningen är.
Klas Tjebbes är gammal reklamman och den drivkraften hade han med sig in i FC Rosengård och det är också den som märkts under hans tid i klubben.
Det är vid ett otal event han medverkat tillsammans med spelare för att marknadsföra klubben, dess olika projekt och den kvinnliga fotbollen. Och bara här blir det spretigt, men låt mig återkomma till det.
FC Rosengård har verkligen synts i mängder av sammanhang.
Läs också Rosengårds beslut som fick klubbchefen att säga upp sig
Marknadsföringen har gjorts på ett mycket bra sätt och Klas Tjebbes har vågat driva på frågor kring hur fotbollen på den kvinnliga sidan behandlas i alla led, både nationellt och internationellt. Passionen har varit äkta.
Den andra delen handlar om ekonomi. Att FC Rosengård nu väljer att anställa en ekonomi- och försäljningsansvarig, pekar ju samtidigt på att där har skett något annat. Eller inte skett, ska vi kanske säga.
Marknadsföring och det vi förr kallade för sponsorskap, som numera benämns partnerskap, är inte samma sak.
FC Rosengårds verksamhet bygger på nätverket runt Dan Olofsson, som minst sagt även de passionerat är de ekonomiska grundpelarna från FC Rosengård.
När Klas Tjebbes i våras presenterade ett stort paket av sponsorer, så var det lite av kejsarens nya kläder. Tittade man närmare på företagen, var grunden fortfarande runt Dan Olofssons sfär. Och så en rad företag som redan fanns i sponsornätverket, men nu förband sig att vara med tre år framöver. Det var mer en formalisering som presenterades.
Vad jag förstår är Rosengårds ekonomi stabil - tack vare den här hängivna och ekonomiskt generösa samlingen företag. Det finns utrymme för fortsatt satsning på ett lag i Europatoppen, om än med en förhoppning mer än ett krav på att fler egna spelare ska produceras.
Men för att inte bli för beroende av grundpelarna, behöver FC Rosengård nå en helt annan bredd. Det finns ett väldigt starkt koncept, men det gäller att hitta nyckeln som passar i låset, för att komma in i en annan bredare ekonomisk värld. Och kanske den vägen också nå fler åskådare.
I spretigheten lyckades nog inte Klas Tjebbes dra in tillräckligt många nya pengar i verksamheten från nya intressenter. Annars hade man förstås inte gjort omorganisationen som ledde till hans beslut att säga upp sig.
Samtidigt - som det gärna blir i en trots allt mindre organisation - har Klas Tjebbes velat visa sitt engagemang i den sportsliga delen också. Vilket i sin tur också kan orsaka slitningar. Men också framgångar - Tjebbes var nog den som gjorde värvningen av Lotta Schelin till verklighet, faktiskt.
Jag har sagt det tidigare - styrelse och sportslig ledning talar inte alltid med samma tunga och går inte i takt och någonstans där emellan hamnar förstås en vd, som då måste vara extremt konkret och tydlig.
FC Rosengård måste få ihop sina strategier på ett helt annat sätt än hittills. Och grunden som driver det är de sportsliga framgångarna för laget i allsvenskan och Champions League.
Det förtjänar att påpekas igen - FC Rosengård är bara en förening på pappret. Ekonomiskt, filosofiskt och till vissa delar organisatoriskt är det fortfarande två.
På Gamla idrottsplatsen drivs verksamheten kring ett av Europas bästa lag och flicklagen där under.
På Rosengård drivs den breda pojkklubben med ytterligare lite flickverksamhet och ett herrlag på halvelitnivå, samt där finns grunden för en rad sociala projekt till exempel arbetsmarknadssatsningen Boost.
Det finns två budgetar, två bokslut och två årsmöten, om än en styrelse.
Att vara vd i den här hybriden innebär nog att man måste spara på energin och inte försöka driva alla hjulen. Jag känner inte alls Amir Poursamad, herrarnas sportchef som nu blir försäljningsansvarig, men jag tror att det behövs en annan inriktning på vd-posten när man nu byter. Det räcker inte att spela på socialt engagemang, kvinnlig fotbolls utveckling och orättvisor. Och jag tror att en ny vd i slutändan kommer att ha ett tungt ansvar för att hitta nya ekonomiska nycklar.
Ingen enkel uppgift.
Ytterst vet ni vad jag ändå tror och tycker - med tanke på MFF:s historia (även på damsidan) och unika position i Malmö, kommer det ändå att komma till en punkt där det är den ultimata lösningen att elitlaget och dess flickverksamhet blir ljusblå igen.
Det ironiska är att jag tror mig veta att Klas Tjebbes innerst inne drevs av den tanken för framtiden också, trots sin ärliga stolthet över vad FC Rosengård är och står för.
Gå till toppen