Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Humor svart som bläck

"The Jungle" av Chris Bianchi, Emma Rendel och Steph von Reiswitz.Bild: Galleri Rostrum

Le Gun: "The Far Shadow", Galleri Rostrum, Malmö, t o m 9/10.

Slingrande bladverk och bisarra scener, grinande kranier och gåtfulla katter täcker väggarna. Londonbaserade konstkollektivet Le Gun förvandlar Galleri Rostrum till en tecknad wunderkammer. Här finns samma uppbåd av sällsamma detaljer som i 1800-talets kuriosakabinett, fast förvandlat till grafisk punk med stråk av Monty Python. Humorn är skruvad och svart som indian ink, det tusch som kollektivets medlemmar använder. Flertalet av dem har en bakgrund på Royal College of Art, däribland svenska illustratören och serietecknaren Emma Rendel, som numera undervisar vid Konstfack i Stockholm. Tillsammans har de i mer än tio år drivit teckningskonsten allt djupare in i berättelsernas drömska värld. I Le Guns magasin, installationer och utställningar sätts gränser ur spel, mellan individ och kollektiv, bildkonst och illustration, ironi, kritik och sötma.
Med inspiration från det tidiga 1900-talets politiska satirkonst och surrealisternas utflykter i det omedvetna låter de bildvärldarna vilt växa fram, i improviserade sessioner där de alla samtidigt eller växelvis håller i penslarna.
I Malmö ges en kittlande inblick i Le Guns arbete. Inte minst lockar filmen från utställningen "Paths to Utopia", som pågår parallellt på Somerset House i London. Där kliver karaktärer från deras mörkt virvlande universum ut i rummet, i en kalejdoskopisk installation med ockulta drag. Riktigt så suggestivt blir det inte på Rostrum, men den myllrande presentationen av deras teckningskonst räcker långt.
Gå till toppen