Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Karolina Skog: Det blir skatt på lastbilstrafik

Miljöminister Karolina Skog (MP) har sin svåraste fråga framför sig: Hur ska regeringen minska utsläppen från transportsektorn? Det kommer en lastbilsskatt, men ingen ny höjning av bensinskatten under mandatperioden.

– När tror ni att ni börjar bygga?
Karolina Skog (MP) vänder sig mot partivännen Ulf Nymark, kommunalråd i Lund, som svarar:
– Jag räknar med spaden i jorden nästa år.
Ulf Nymark och Karolina Skog.Bild: Lars Brundin
De står intill en busshållplats på Clemenstorget vid stationen i Lund. Detta är startpunkten för en miljöpartistisk favoritsatsning. Här ska spårvagnsspår dras mot ESS i Brunnshög via sjukhuset och Ideon.
Det är också platsen där Karolina Skogs politiska karriär startade. Det var i början av 00-talet då hon fick jobb på partiets kansli för Grön ungdom dit hon värvats av Gustav Fridolin.
– Vi hade vårt rikskansli där i stationshuset på andra våningen, berättar hon.
Nu har hon tagit morgontåget från Stockholm till Lund för att hålla presskonferens om klimat- och miljösatsningarna i regeringens budgetproposition. Förstärkningarna omfattar 1,8 av reformutrymmet på totalt 23,6 miljarder. Hon framhåller särskilt klimatklivet, där staten medfinansierar kommunala och regionala satsningar på exempelvis laddstoplar till elbilar för att minska utsläppen av växthusgaser, och stadsmiljöavtalet där staten bidrar till kollektivtrafik i städerna. Genom den kanalen har Lund fått nästan 300 miljoner kronor till spårvägsbygget.
– Vi är den första regering som har skapat en permanent och långsiktig lösning för finansiering av kollektivtrafik i storstäderna, säger hon.
Men efter fyra månader på ministerposten och med knappt två år kvar till nästa val har Karolina Skog sin svåraste uppgift framför sig: Att minska utsläppen av koldioxid med en politik som tillräckligt många väljare gillar. Framför allt återstår frågan hur regeringen ska nå sitt mål för transportsektorn om minskade utsläpp med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010 års nivå.
Karolina Skog presenterar regeringens budgetproposition som en historisk miljösatsning.Bild: Lars Brundin
– Det är den allra största utmaningen vi har framför oss. Det behöver göras väldigt mycket, säger Karolina Skog.
Miljöpartiet har tidigare drivit fram en höjd bensinskatt som 2016 gjorde bensinen 55 öre dyrare. Men inför nästa år föreslås ingen bensinskattehöjning förutom en uppräkning enligt konsumentprisindex plus två procent. På frågan om det kommer fler skarpa förslag om bensinskatten svarar Karolina Skog:
– Inte den här mandatperioden. Nu behöver vi ta ett helhetsgrepp om olika styrmedel. Vi behöver en omställning från bil till kollektivtrafik, cykel och gång i städerna. Och vi behöver komma tillrätta med de stora bristerna vi har i järnvägsunderhåll.
Miljöpartiets vallöften om att lägga skatter på flyg och lastbilstrafik, så kallad vägslitageavgift, närmar sig beslut eftersom de utredningar som regeringen beställt är på väg att bli klara.
– Vi har för avsikt att lägga ett skarpt förslag om en vägslitageavgift, klargör Karolina Skog.
När det gäller flygskatt hänvisar hon till att en internationell reglering kan vara på gång.
– Vi kommer troligtvis att landa i en kombination där vi gör något nationellt men med hänsyn till förändringar som sker internationellt.
En annan olöst miljöpartistisk hjärtefråga är bygget av höghastighetsjärnväg. Satsningen ter sig skakig sedan Liberalerna backat och Moderaterna börjat tveka på grund av kostnaderna. Hur regeringen går vidare kan visa sig i infrastrukturpropositionen som presenteras senare i höst.
– Att vi behöver nya stambanor i Sverige står helt klart. Utöver det kommer det att framgå i propositionen vad vi går fram med, säger Karolina Skog.
Under sina år som kommunalråd i Malmö kämpade hon intensivt för att få spårvagn till staden. Hon var med om att knyta satsningen till de planerade höghastighetstågen genom Sverigeförhandlingen (där Lunds spårvägar är utlovade statligt stöd). Men när hon idag får frågan om Malmös spårvägssatsning uteblir om höghastighetsjärnvägen inte blir verklighet svarar hon:
– Du får ställa frågan till ansvarigt kommunalråd i Malmö.
Men hon tillägger:
– Det är klart att mitt personliga engagemang är lika stort som tidigare.
Karolina Skog flyttade från Malmö till Stockholm med sin man och son när hon utsågs till minister och bor numera söder om Söder.
– Men jag har inte börjat kalla Stockholm för hemma. Och det känns konstigt att komma hit till Lund och bo på hotell.
Hon tog plats i regeringen i samband med Miljöpartiets djupa kris. Hon och Peter Eriksson fick de ministerposter som blev lediga efter Åsa Romson, som blev så hårt ifrågasatt att hon avgick som språkrör och miljöminister, och Mehmet Kaplan som avgick som bostadsminister efter avslöjandet att han ätit middag med turkiska extremnationalister. Den interna krisen kom ovanpå en rad svekdebatter om att Miljöpartiet, i strid med sina budskap till väljarna, medverkat till att skärpa asylpolitiken och sälja Vattenfalls tyska brunkolsverksamhet.
Enligt en sammanvägning från Sifo i augusti är Miljöpartiets väljarstöd nu nere på 4,2 procent - nära fyraprocentspärren till riksdagen.
– Vi har haft en riktigt jobbig vår. Att det syns är inte det minsta märkligt. Men vi har mycket arbete kvar att göra för att återupprätta förtroendet. Och självklart måste något hända innan valet, säger Karolina Skog.
En lärdom från åren i Malmöpolitiken som Karolina Skog brukar framhålla är att ta draghjälp av näringslivet. Vid ett besök på Tetra Pak i Lund samtalar hon med VD Johan Rabe och miljödirektör Erik Lindroth om återvinning. Regeringen vill ge kommunerna ansvar för återvinningen, men allianspartierna vill att producenterna får behålla ansvaret.Bild: Lars Brundin
Från Malmö har Karolina Skog tio års erfarenhet av att styra ihop med Socialdemokraterna. Men hon kallar sig liberal individualist, och när det pågick en maktkamp inom Malmös miljöpartister inför valet 2014 anklagades hon för högervridning. När hon beskriver sitt liberala perspektiv som miljöminister nämner hon den nya kärnkraftspolitiken i energiöverenskommelsen där ett stoppdatum bytts mot ett mål om 100 procent förnybart elsystem.
– Nu säger vi att kärnkraft visserligen är tillåtet men vi skapar samtidigt ekonomiska förutsättningar som gör att tillväxt kommer att ske på sol- och vindenergi. Det är en sundare politik ur liberal synpunkt än att sitta i riksdagen och bestämma vilken typ av kraft som ska byggas ut, säger hon.
Men Karolina Skogs liberala, individualistiska ingång betyder inte att hon är motståndare mot förbud för att styra människor och företag i miljö- och klimatvänlig riktning. När den här intervjun görs har Frankrike just utvidgat sitt förbud mot plastpåsar till bestick och muggar. Karolina Skog berättar att regeringen utreder ett förslag om att lägga avgifter på plastpåsar, men hon säger inte definitivt nej till att gå längre.
– Förbud kan i vissa fall vara en jättebra metod som jag är beredd att pröva. Men jag vill inte säga om det är rätt för just plastpåsar.

FAKTA Karolina Skog:

Född: i Åhus 1976.
Utbildning: magisterexamen i humanekologi från Lunds universitet.
Politisk karriär: Rekryterades till Grön Ungdom av Gustav Fridolin år 2001. Aktiv i lokalpolitiken i Lund. Blev 2006 politisk sekreterare i Malmö och utsågs 2010 till kommunalråd för trafikfrågor. Arbetade då mycket med kollektiv- och cykeltrafik. Har också varit ordförande för Miljöpartiet i Malmö, språkrör för Grön Ungdom (2004-2007) och från 2014 kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad i Malmö. Utsågs i maj till miljöminister efter Åsa Romson.
Gå till toppen