Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Sluta stressa barnen med förskolans pedagogik – låt dem leka ifred

Förskolans hyperpedagogiska läroplan får personalen att flänga efter riktlinjer och mål, skriver Amos Strömberg, som vikarierat i olika förskolor. Han anser att barn mår bäst om de inte störs i sin lek.Bild: Martina Holmberg / TT
Jag har nu jobbat som vikarie under ett år på förskolor i Malmö, och något som stört mig länge nu är dagens syn på pedagogik. All pedagogik, all denna djupgående, konstanta stress av att barnen ska lära sig saker i allting de gör. Som om det inte vore en självklarhet i sig att barn tar intryck och lärdom hela tiden.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen