Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: I skola och förskola möter vi dagligen människor som anser att de vet bättre än expertisen

De flesta har en åsikt om skolan och förskolan, vare sig de har en aning om hur det fungerar eller inte. Rektorn Mikael Wahlbergs upplever att pedagoger och andra experter ifrågasätts.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Amos Strömberg beskrev sin upplevelse av hur förskollärare och läroplan ”stör” barnen i sin lek i insändaren ”Sluta stressa barnen…” (25/9).
Läs också Sluta stressa barnen med förskolans pedagogik – låt dem leka ifred
Amos Strömberg har vikarierat ett helt år i Malmös förskolor. På den tiden har han skaffat sig tillräcklig insikt för att döma ut både pedagogiken som används och förskolepedagogernas expertis. ”…hon som hade studerat mer än tre års pedagogik…”, det är förskoleläraren vars kompetens Amos Strömberg bedömer som mindre än hans egen, förvärvad under året som vikarie.
Den här typen av resonemang och misstro riktad mot expertis är tyvärr inget som enbart vi som jobbar inom skola och förskola bemöts av. Ett av argumenten för att Storbritannien ska lämna EU, Brexit, framfört av före detta utbildningsministern Michael Gove, var att Storbritannien hade fått nog av experter. Eftersom experterna, i form av bland andra ekonomiprofessorer, nästan enhälligt visade på att Brexit skulle ge en rad negativa effekter (vilket senare visat sig stämma i stor utsträckning) menade Michael Gove, som Brexit-förespråkare, att deras inlägg borde ignoreras eftersom experterna inte sa det han ville höra.
I förskolan och skolan möter vi dagligen människor som anser att de vet bättre än den expertis som vi samlat på oss genom erfarenhet och utbildning. Det kan vara föräldrar, politiker, journalister, opinionsbildare eller intresseorganisationer. De uttrycker gärna åsikter om verksamheten och hur vi bör hantera olika frågor.
Rent privat upplever jag också att de allra flesta har en åsikt, både om hur det fungerar och hur det bör fungera – ofta på temat att ”det var bättre förr”.
Vår pedagogik, vår betygssättning och vårt bemötande ifrågasätts av människor som inte har läst en minut pedagogik på högskolenivå och som inte arbetat en sekund (eller, som i Amos Strömbergs fall, bara en kortare tid) inom vår verksamhet.
Självklart gör vi, som alla andra, misstag och felbedömningar ibland. Vi är trots allt bara människor. Oavsett det finns det hos oss en kompetens och en expertis för hur skola och förskola ska bedrivas som inte går att återfinna utanför våra verksamheter.
När det gäller frågan om barns lek och läroplanens tillämpning överlämnar jag den med glädje till mina kolleger i förskolan.
Det finns en läxa att lära från Brexit som går att applicera här. Vi experter säger inte alltid det du vill höra och gör inte alltid det du vill att vi ska göra. Det betyder inte att vi inte vet vad vi gör, tvärtom.
Att tro att ett år som vikarie i en så komplex verksamhet som en modern, pedagogisk förskola eller skola ger tillräcklig insikt för att ”veta” vad som är bäst för barnen är inte bara naivt, utan visar en rejäl brist på ödmjukhet.

Mikael Wahlberg

Mikael Wahlberg är rektor på en skånsk högstadieskola.
Läs också Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen