Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Okunskap grund till fasthållning

Att barn med speciella behov hålls fast av skolpersonal är inte ovanligt och grundar sig i okunnighet, enligt psykologen Annica Kosner. – Det bottnar i en maktlöshet för att man inte vet hur man ska göra, säger hon.

Fasthållningar riskerar att traumatisera barnet, anser psykologen Annica Kosner. Arkivbild.Bild: Pontus Lundahl/TT
Under förra läsåret finns minst 43 fall av fasthållningar som anmälts till Barn- och elevombudet, visar en genomgång som Ekot i Sveriges Radio gjort. Ett exempel är en pojke i Täby där mamman nu anmält skolan för att han vid upprepade tillfällen hållits fast i händer och fötter, nedtryckt på mage.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen